آشنایی با سازمان تامین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است.

جمعیت تحت پوشش این سازمان، شامل حدود 13میلیون نفر بیمه شده و بیش از 7/2 میلیون نفر مستمری‌بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به بیش از 37 میلیون نفر می‌رسد. براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه‌ها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تأمین می‌شود و متکی به منابع دولتی نیست. به همین دلیل، دارایی‌ها و سرمایه‌های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل‌های متوالی است و نمی‌تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا غیردولتی باشد. تکیه‌گاه اصلی این سازمان مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی است.

sazmantamin 1

 

تاریخچه تامین اجتماعی

مهمترین سوابق تشکیل پایه های تامین اجتماعی در ایران به موارد زیر باز می‌گردد: 

اولین سابقه تامین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال ۱۳۰۱ باز می‌گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. 

طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راه‌آهن» در سال ۱۳۰۹ به تصویب دولت رسید. در این مصوبه، دولت تسهیلات خاصی را برای کارگران ضایعه دیده یا فوت شده در حین احداث راه‌آهن پیش‌بینی کرد. 

در سال ۱۳۲۸، وزارت کار رسما تاسیس گردید و طبق ماده ۱۶ قانون کار مصوب ۱۷ خرداد ۱۳۲۸، مقرر شد صندوقی به نام «صندوق تعاون و بیمه کارگران» برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شود.

در ادامه در اواخر سال ۱۳۳۱ و در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، «لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی کارگران» برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران» تاسیس شد.

به موجب تصویب‌نامه‌ای که در فروردین ۱۳۴۲ به تصویب هیات وزیران رسید، سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران به «سازمان بیمه‌های اجتماعی» تغییر نام یافت تا زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد. 

در این میان، تصویب «قانون تامین اجتماعی» در تیرماه ۱۳۵۴ و تشکیل «سازمان تامین اجتماعی» را می‌توان آغازگر تحولی نو در نظام تامین اجتماعی کشور دانست. 

با تصویب لایحه‌ای در شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸، سازمان تامین اجتماعی دوباره احیا شد.

sazmantamin 2

ماهیت تشکیلات اداری سازمان تامین اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی ایران یک سازمان بیمه گر اجتماعی است. این سازمان عمومی غیردولتی، وظیفه پوشش اجباری بیمه کارگران مزد، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را برعهده دارد.

اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۰/۴/۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سابق و تأیید شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۸۳ـ اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی را به شرح زیر تصویب نمود:

سازمان تأمین اجتماعی موضوع ماده (۱) قانون تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۵۴ـ که به موجب تبصره (۲) ماده (۱۲) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی تغییر نام یافته است، از این پس بر اساس مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط اداره می‎‌شود.

هدف سازمان تأمین اجتماعی که در این اساسنامه به اختصار سازمان نامیده می‎شود، اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‎های اجتماعی- درمانی و استقرار نظام هماهنگ متناسب با اهداف نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی می‎باشد. سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می‎باشد و مؤسسه عمومی غیردولتی می‌باشد که با توجه به آخرین تغییرات وادغام سه وزارتخانه کار، رفاه و تامین اجتماعی وت عاون درزیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق مقررات اداره خواهد شد.

ارکان سازمان تامین اجتماعی به شرح زیر است:

الف ـ هیأت امنا

ب ـ هیأت‎مدیره

پ ـ مدیرعامل

ت ـ هیأت نظارت

برای دانلود قانون تامین اجتماعی بخش اول لطفا وارد شوید

برای دانلود قانون تامین اجتماعی بخش دوم لطفا وارد شوید

برای دانلود قانون تامین اجتماعی بخش سوم لطفا وارد شوید

رابطه سازمان بیمه تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان

اکنون بیمه تامین اجتماعی 13 میلیون نفر را مطابق آمار ارایه‌شده، تحت پوشش قرار داده است. بیمه‌شده در ازای پرداخت حق بیمه به این سازمان می‌تواند از مزایای آن استفاده کند. بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در قالب دو دسته هستند.

  • بیمه‌شدگان اجباری که شامل کارکنانی هستند که باید توسط کارفرما بیمه شوند و 23% حق بیمه آن‌ها نیز توسط کارفرما پرداخت می‌شود و 7% باقیمانده از حقوق بیمه‌شده کسر می‌شود.
  • بیمه‌شدگان اختیاری نیز افرادی هستند که به صورت خویش فرما اقدام به دریافت بیمه کرده‌اند و می‌توانند با پرداخت حق بیمه از امکانات و خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

sazmantamin 3

رابطه سازمان بیمه تامین اجتماعی و کارفرما
تعریف کارفرما
تعریف کارفرما در قانون کار و قانون تامین اجتماعی به ترتیب زیر است:

الف: کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاهها هستند، نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود، متعهد نشود و کارفرما آن را نپذیرد، در مقابل کارفرما ضامن است.

ب: (بند4 ماده 2) در قانون تامین اجتماعی کارفرما چنین تعریف شده است: کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که بیمه شده به دستور یا به حساب او کار می کند کلیه کسانی که به عنوان مدیر یا مسئول عهده دار اداره کارگاهها هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول انجام کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال بیمه شده به عهده می گیرند. همانطور که ملاحظه می کنید که هر دو تعریف ماهیتاً یکی است و جز به لحاظ عبارتی، تفاوتی با هم ندارد.

معاونت فنی و درآمد
معاونت فنی و درآمد به منظور انجام امور مربوط به مطالبات حق بیمه از کارفرمایان، رسیدگی به امور سوابق بیمه‌ای، انجام خدمات و تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت به بیمه‌شدگان تأسیس شده‌است. همچنین موظف به تنظیم روابط سازمان با کارفرمایان می باشد.

مهمترین قوانین تامین اجتماعی برای کارفرمایان
1.
معاینات بدو استخدام بیمه‌شدگان

بر اساس ماده٩٠ قانون تامین‌اجتماعی، افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند. به این منظور کارفرمایان موظف‌اند قبل از به‌کار گماردن آن‌ها ترتیب معاینه پزشکی‌شان را بدهند. در صورتی که پس از استخدام مشمولان قانون، معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام، قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته‌اند و کارفرما در معاینه پزشکی آن‌ها تعلل کرده و در نتیجه بیمه‌شده دچار حادثه شده یا بیماری‌اش شدت یابد، سازمان تامین‌اجتماعی تعهدات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا کرده و هزینه‌های مربوط به آن را از کارفرما طبق ماده٥٠ قانون تامین‌اجتماعی مطالبه و وصول خواهد کرد.

برای دانلود ماده 90 قانون تامین اجتماعی (معاینات قبل از استخدام کاربران و ضوابط اجرایی) آن لطفا وارد شوید

ماده 90 ق.ت.ا: افراد شاغل در کارگاه ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند، بدین منظور کارفرمایان مکلفند قبل از بکار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. درصورتی که پس از استخدام مشمولین قانون معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه پزشکی آنها تعلل کرده است و بالنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریش شدت یابد، این سازمان مقررات قانونی را درباره بیمه شده اجرا و هزینه های مربوط را از کارفرما طبق ماده 50 ق.ت.ا، مطالبه و وصول خواهد نمود.
بیمه‌شدگان برای انجام معاینات اولیه بدو استخدام موضوع ماده ٩٠ قانون باید به چه مراکزی مراجعه کنند؟
مراکز درمانی مجاز برای انجام معاینات اولیه ماده ٩٠ قانون تامین‌اجتماعی توسط مدیریت درمان سازمان تامین‌اجتماعی به شعب سازمان معرفی می‌شوند و لیست مراکز انجام معاینات در معرض دید کارفرمایان و بیمه‌شدگان شعب و کارگزاری‌های رسمی قرار می‌گیرد. ضمنا چنانچه در لیست ارسالی مدیریت درمان، شهرستانی فاقد پزشک مربوطه باشد، از خدمات مراکز یا پزشکان نزدیک‌ترین شهرستان استفاده می‌شود. همچنین بنابر اعلام سازمان تامین‌اجتماعی، اطلاعات زیر در سایت رسمی سازمان به نشانی www.tamin.ir پیش‌بینی شده است.

مهلت انجام و ارائه نتیجه معاینات اولیه ماده ٩٠ قانون تامین‌اجتماعی چقدر است؟

هرچند معاینات ماده ٩٠ قانون باید قبل از استخدام و به‌کارگیری افراد انجام شود، ولی پذیرش نتیجه معاینات آن‌دسته از مستخدمانی که کارفرمای آنان در طول یک‌سال اول اشتغال و بیمه‌پردازی آن‌ها مبادرت به معرفی‌شان به مراکز معاینه‌کننده موردتایید سازمان تامین‌اجتماعی برای انجام معاینات نیز کرده‌اند بلامانع خواهد بود. ضمناً چنانچه معاینات قبل از استخدام در موعد مقرر (حداکثر یک‌سال اول اشتغال) توسط کارفرما انجام شده، ولی تحویل شعبه بیمه‌پردازی نشده باشد، پذیرش آن با کنترل رعایت ضوابط بلامانع است.

2- ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی در بخشنامه شماره ۱۴ سازمان تامین اجتماعی
متن دقیق ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی به شرح ذیل می‌باشد: مواردى که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقى یا حقوقى واگذار می‌شود کار فرما باید در قراردادى که منعقد مى کند مقاطعه کار را متقاعد نماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعى را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ‌ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد.پرداخت پنج درصد بهاى کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارایه مفاصا حساب ازطرف سازمان خواهد بود. در مورد مقاطعه کارانى که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود در موعد مقرر به سازمان تسلیم و پرداخت مى کنند.

معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد. هرگاه کارفرما آخرین قسط مقاطعه کار را بدون مطالبه مفاصا حساب سازمان بپردازد مسئول پرداخت حق بیمه مقرر وخسارات مربوط خواهد بود و حق دارد وجوهی را که از این بابت به سازمان پرداخته است از مقاطعه کار مطالبه و وصول نماید. کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌هاى دولتى و همچنین شهردارى‌ها و اتاق اصناف و موسسات و غیردولتى و مؤسسات خیریه و عام المنفعه مشمول مقررارت این ماده می‌باشند.

sazmantamin 4

برای دانلود بخش نامه 38 قانون تامین اجتماعی لطفا وارد شوید

برای دانلود راهنمای ارسال لیست حق بیمه کارفرمایان لطفا وارد شوید

برای دانلود راهنمای دریافت مفاصا حساب الکترونیک لطفا وارد شوید

برای مشاهده فیلم راهنمای مشاهده مفاصا حساب الکترونیک لطفا وارد شوید

برای دانلود راهنمای اعتراض به بازرسی لطفا وارد شوید

برای دانلود راهنمای اعتراض به رای هیات بدوی لطفا وارد شوید

 برای مشاهده و دانلود فیلم راهنمای اعتراض به رای هیات بدوی لطفا وارد شوید

برای دانلود راهنمای ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی لطفا وارد شوید

 برای مشاهده و دانلود فیلم راهنمای ثبت نام در سامانه غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی لطفا وارد شوید

طبق ماده 2 قانون تامین اجتماعی- بیکار از نظر این قانون بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد.

همچنین طبق ماده 3 قانون تامین اجتماعی بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به‌بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.

برای دانلود بخش نامه بیمه بیکاری لطفا وارد شوید

4- مرخصی زایمان
طبق ماده 68 قانون تامین اجتماعی :
" بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتى که در طول مدت یـک سال قبل از وضع حمل حـق بیمـه شصـت روز را پرداختـه باشـد از کمـک هـا و معاینه هاى طبى و معالجات قبل از زایمان و حـین زایمـان و بعـد از وضـع حمـل استفاده خواهد کرد. سازمان تأمین اجتماعی بنا به درخواست بیمه شـده می تواند به جاى کمک هاى مذکور مبلغى وجه نقد به بیمه شده پرداخـت نمایـد.

مدت زمان مرخصی زایمان

قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب 1392، دارای یک ماده واحده و 2 تبصره است. طبق تبصره دو این ماده واحده، به دولت اجازه داده شده است که مرخصی زایمان را ( از 6 ماه) به 9 ماه افزایش دهد. اما مسئله ای که این روزها زنان شاغل را درگیر خود کرده، عدم تمکین سازمان تامین اجتماعی از افزایش میزان مرخصی است.

روند سابق به این صورت بود که سازمان تنها 6 ماه را محاسبه و پرداخت می کرده و تنها درصورت اعتراض در دیوان عدالت اداری و به موجب رای دیوان 3 ماه باقی مانده را اجرا می کرده است. تا این که در تاریخ 31/2/ 1398، هیئت عمومی دیوان در رای خود به شماره دادنامه 288 الی 305 و 307، سازمان تامین اجتماعی را مکلف به پرداخت همه ی 9 ماه دانسته است. بنابرین بدون هیچ ابهامی در جایی که سازمان 6 ماه مرخصی را میپذیرد، 9 ماه کامل را بایستی پرداخت کند.

شرایط دریافت کمک هزینه ی زمان بارداری چیست؟

در ماده 67 قانون تامین اجتماعی شرایط دریافت کمک هزینه ی زمان بارداری را به شرح زیر اعلام نموده است :

  • سابقه ی پرداخت حق بیمه 60 روز ظرف یکسال قبل
  • عدم اشتغال در زمان مرخصی زایمان
  • قبل از شروع مرخصی یا مشغول به کار باشد یا در مرخصی استحقاقی باشد.
  • زایمان برای فرزند چهارم به بعد نباشد.

sazmantamin 5
مدارک لازم برای گرفتن کمک هزینه بارداری

مدارک لازم برای گرفتن کمک هزینه بارداری و حقوق مرخصی زایمان عبارت اند از:

  • دفترچه درمانی گواهی پزشک معالجه
  • تائیدیه مراجع پزشکی ذیربط
  •  فتوکپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و مادر
  • فتوکپی شناسنامه فرزند
  • خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان

مهمترین قوانین اداره کار برای کارفرمایان

مهمترین قوانین مربوط به داره کار برای کارفرمایان و راهنمای هر کدام از آنها در متن زیر آورده شده است. همچنین از طریق زیر می توانید کتاب قانون کار را دانلود نمایید:

برای دانلود کتاب قانون کار لطفا وارد شوید

sazmantamin 6

1- قوانین عقد قرارداد قانون کار مصوب ۱۳۳۷:

ماده ۳۰- قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی، که به موجب آن کارگر متعهد می‌شود، در قبال دریافت مزد، کاری را برای مدت معین یا مدت نامحدود برای کارفرما انجام دهد.

ماده ۳۱- در قرارداد کار نمی‌توان مزایایی کمتر از آنچه در این قانون برای کارگر مقرر شده منظور کرد.

ماده ۳۲- هرگاه قرارداد کار، برای مدت معین یا برای انجام کار معین منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد، مگر در مواردی که در متن قرارداد پیش‌بینی شده باشد هر یک از طرفین، که در غیر از موارد مذکور در فوق، قرارداد را فسخ کند مکلف به جبران خسارت طرف دیگر خواهد بود.

ماده ۳۳- هرگاه قرارداد کار برای مدت نامحدود منعقد شده باشد هر یک از طرفین می‌تواند با پانزده روز اخطار کتبی قبلی آن را فسخ کند.کارگر اخراجی، در صورتی که یک سال اعم از متوالی یا متناوب نزد کارفرما خدمت کرده باشد، کارفرما بایستی در موقع فسخ قرارداد به نسبت هر یک سال خدمت معادل پانزده روز آخرین مزد کارگر به او پرداخت کند و در صورتی که تا تاریخ خاتمه خدمت خود لااقل سه ماه متوالی و یا شش ماه متناوب نزد کارفرما خدمت کرده باشد حق دارد، ظرف پانزده روز، به مراجع مذکور در فصل حل اختلاف شکایت کند و مراجع مذکور می‌توانند، با توجه به مدت کار و میزان مزد و سن و عائله کارگر و سایر شرایط و اوضاع و احوال، اضافه بر وجوه مذکور در فوق مبلغی که از جمع مزد سه ساله کارگر تجاوز نکند به عنوان خسارت تعیین کنند و کارفرما مخیر به پرداخت این خسارت یا بازگردانیدن کارگر به کار و پرداخت مزد ایام بلاتکلیفی او خواهد بود.

تبصره ۱- مقررات این ماده در مورد قراردادهای کار، که برای مدت معین یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد نافذ نخواهد بود.

تبصره ۲- اخراج نمایندگان کارگر، که به موجب ماده ۴۴ این قانون و آیین‌نامه مربوطه انتخاب شده‌اند و همچنین دبیر و اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران کارگاه و یا تغییر کار آنها به نحوی که از عهده انجام وظایف نمایندگی برنیایند، موکول به موافقت قبلی و کتبی وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود. اخراج داوطلبان واجد شرایط نمایندگی کارگران در مدت مقرر برای انجام انتخابات مشمول مقررات بالا است.

ماده ۳۴- در صورتی که اخراج کارگر، به تشخیص هیات حل اختلاف، در اثر تقصیر او در انجام وظیفه باشد، هیچ‌گونه حقی به او تعلق نخواهد گرفت. 

  • رعایت بهداشت و ایمنی در کار: محل کار و بهداشت ایمنی کارگران بسیار با اهمیت می باشد. 
  • ارائه دادن امکانات رفاهی : قانون کار یک سری تکالیف از قبیل همکاری کردن با تعاونی های مسکن، احداث خانه‌های سازمانی، ایجاد محل مناسب برای ادای فریضه‌ی نماز، تامین غذای کارگران با شرایط مزبور، ورزش کارگران، تامین وسیله‌ی نقلیه در صورت دوری کارگاه و غیره که برای انجام ندادن بعضی از این کارها مجازات در نظر گرفته است.

2- قوانین مربوط به مرخصی
بخش سوم قانون کار یعنی از ماده ۶۲به بعد، به موضوع تعطیلات و مرخصی‌های کارگران می‌پردازد و مقررات هر نوع مرخصی را شرح می‌دهد. عناوین مختلف مرخصی‌ها در قانون کار در این نوشته آورده شده است.
نکته: موارد مربوط به مرخصی‌ها به هر نوع رابطه کارگر و کارفرما تعلق دارد و از این نظر تفاوتی مابین قرارداد کار پاره وقت یا انواع دیگر قرارداد کار وجود ندارد.

sazmantamin 7

مرخصی استحقاقی سالانه
منظور از اصطلاح مرخصی استحقاقی آن است که هر کارگر فارغ از هر دلیل و شرایطی می‌تواند از این مرخصی‌ها استفاده کند.

برای دانلود نمونه قرارداد کار لطفا وارد شوید

برای دانلود نمونه قرارداد کار معین لطفا وارد شوید

sazmantamin 8ماده ۶۴ و ۶۵ قانون کار به موضوع مرخصی استحقاقی سالانه کارگران می‌پردازد. به طور معمول مرخصی استحقاقی کارگران در یک سال با در نظر گرفتن چهار روز جمعه، یک ماه است. اگر کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند این مرخصی پنج هفته خواهد بود. در این نوع مرخصی، کارگر در تمامی مدت مرخصی استحقاقی خود، حقوق و دستمزد خود را دریافت می‌کند. عمده مرخصی‌های مورد استفاده کارگران در طول کار خود در زمره مرخصی استحقاقی قرار می‌گیرد.

مرخصی ساعتی

در قانون کار به معنای دقیق کلمه از مرخصی ساعتی صحبتی نشده است. اما در ماده ۷۰ قانون‌گذار به مرخصی‌های کمتر از یک روز اشاره کرده است که جزو مرخصی‌های استحقاقی کارگر محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد منظور از مرخصی‌ کمتر از یک روز همان مرخصی ساعتی است که در هر اداره یا شرکتی ممکن به کارمندان داده شود. مقدار این مرخصی بسته به نظر کارفرما می‌تواند متفاوت باشد و بنا به مشغله به وجود آمده کارگر متغیر شود.

مرخصی استعلاجی
این مرخصی همانطور که از نام آن پیداست، مربوط به مواقعی است که کارگر نیاز به معالجه و درمان بیماری خود داشته باشد. ماده ۷۴ قانون کار به این مرخصی پرداخته است. لازم به ذکر است که پس از اتمام طول دوره درمان، کارگر می‌تواند با ارائه اسناد مربوط به بیماری خود به سازمان تامین اجتماعی، حقوق و مزایای خود در طول آن دوره را تا حد معینی دریافت کند.

مرخصی‌های ازدواج کارگر و فوت نزدیکان
ماده ۷۳ قانون کار اظهار می‌دارد که در صورت ازدواج دائم کارگر و یا فوت همسر، والدین یا فرزندان او، وی می‌تواند از سه روز مرخصی با حقوق و دستمزد برخوردار شود.
مرخصی برای سفر حج واجب
مطابق ماده ۶۷، هر کارگر می‌تواند تنها یک بار برای انجام سفر حج واجب و برای یک ماه از این مرخصی استفاده کند. این نوع مرخصی در صورت وجود سهمیه مرخصی استحقاقی از آن استفاده شود. اگر هم سهمیه مرخصی استحقاقی وجود نداشته باشد می‌تواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند.

مرخصی بدون حقوق
این نوع مرخصی که در ماده ۷۲ به آن اشاره شده است، از لحاظ مدت و شرایط بازگشت به کار مطابق توافق کارفرما و کارگر صورت می‌پذیرد و باید به شکل کتبی شرایط آن نوشته شود. عمده دلایل استفاده از این مرخصی، سفرهای طولانی، مشکلات خانوادگی و غیرقابل پیش‌بینی هستند که ممکن است به طول بیانجامد.

مرخصی بارداری و زایمان
در ماده ۷۶ قانون کار به موضوع مرخصی زایمان پرداخته شده است. کارگران زن می‌توانند حداکثر از ۹۰ روز مرخصی بارداری و زایمان استفاده کنند. در صورت امکان باید نیمی از این ۹۰ روز در دوران پایانی بارداری و پیش از زایمان استفاده شود. برای بارداری فرزندان دوقلو یا بیشتر هم ۱۴ روز به مدت مذکور اضافه می‌شود. مرخصی مذکور جزو سابقه کار کارگر زن محاسبه شده و همچنین مقررات پرداختی آن تابع مقررات سازمان تامین اجتماعی است.

مرخصی شیردهی
ماده ۷۸ قانون کار به موضوع کارگران زن دارای فرزند شیرخوار پرداخته است. مطابق این ماده مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودکان خود به ازای هر سه ساعت کار می‌توانند از نیم ساعت فرصت شیردهی استفاده کنند.

3- قانون سخت و زیان آور

سوالات متداول در زمینه مشاغل سخت و زیان آور 

  • کارهای سخت و زیان آور به چه کارهایی گفته می شود ؟
    کارهای سخت و زیان آور،کارهایی است که در آن ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به کار گیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره، صفت سخت و زیان آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود.

    sazmantamin 9
  • منظور از نوع الف و ب در کارهای سخت و زیان آور چیست ؟
    به موجب ماده 1 آیین‌نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماده (76) قانون اصلاح مواد (72) و (77) و تبصره ماده (76) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده (76) مصوب 1371 ـ مصوب 1380ـ موضوع تصویب‌نامه شماره 15365/ت36005هـ مورخ 5/2/1386 ، مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم بندی می شوند:
    گروه الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن ها را حذف نمود.
    گروه ب : مشاغلی که ماهیتاً سخت وز یان آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان آوری آن ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آن ها حفظ می گردد.

  • شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور چیست ؟
    مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره 2 قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور، داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور که در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند بدون شرط سنی می توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استان ها جهت طرح در کمیته های استانی ارائه نمایند.
  • تعیین سخت و زیان آور بودن شغل یا مشاغل توسط چه کسی و به چه صورت مشخص می شود ؟
    تعیین سخت و زیان آور بودن شغل یا مشاغل بر اساس بررسی سوابق و شرایط محیط کار و توسط کمیته کارشناسان موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی و متعاقباً کمیته استانی موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی مربوطه مشخص می شود.

مشاور بیمه تامین اجتماعی اصفهان

بهترین تیم مشاوره بیمه تامین اجتماعی

دفتر آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir خدمات ویژه ای را به کسب و کار های کوچک و بزرگ در زمینه مشاوره بیمه تامین اجتماعی و قوانین اداره کار ارائه می دهد تا آسیب های احتمالی از عدم رعایت قوانین را برای آنها به حداقل برساند. همچنین یکی از موفق ترین خدمات مشاور بازاریابی در شهر اصفهان، راه اندازی واحد فروش و بازاریابی از مرحله ایده تا محصول نهایی است. آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir یکی از موفق ترین گروه های مشاور بازاریابی و برند سازی در شهر اصفهان است که با بهره گیری از بهترین مشاوران و متخصصا حوزه های متفاوتبا صنایع و سازمان های متعددی همکاری داشته است.

sazmantamin 10برای استفاده از مشاور بیمه تامین اجتماعی اصفهان کافی است تا با یکی از کارکنان واحد خدمات مشتریان ما تماس بگیرید و مشکلات خود را بیان کنید یا برای استفاده از خدمات مشاور بازاریابی و برند سازی در اصفهان کافی است از طریق یکی از کانال های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید:

وب سایت www.hibrand.ir

شماره تلفن: 09120602447

کد ussd:

#1003982*6655*

مشاور بیمه تامین اجتماعی در اصفهان چه مهارت هایی باید داشته باشد؟
یک مشاور بیمه تامین اجتماعی در اصفهان باید با موضوعات متفاوتی آشنا باشد و دارای مهارت های متنوعی باشد.

ما به عنوان ارائه دهنده خدمات مشاور بازاریابی در اصفهان برای شما به عنوان یک تیم متخصص عمل می کنیم و یک سرویس کامل و پکیج کامل از خدمات مشاوره بیمه و اداره کار در شهر اصفهان ارائه می دهیم. این خدمات شامل:

  • مشاوره بیمه تامین اجتماعی
  • مشاور اداره کار
  • مشاوره دفاتر قانونی
  • مشاور قوانین مالیات و حسابرسی
  • مشاور حقوقی

نوشتن دیدگاه

ارسال