اجزای بوم مدل کسب و کار

اجزای بوم مدل کسب و کار

بوم کسب و کار

بوم مدل کسب و کار توسط الكساندر اوستروالدر(Oster walder) بر اساس كتاب هستی شناسی مدل تجاری ارائه شدکه شامل نه بخش اصلی است که عناصر سازنده مدل کسب و کار را در یک بوم یک صفحه ای زیبا تشکیل می دهد. شما می توانید توضیحات مفصلی را در مورد بوم کسب و کار در این مقاله بخوانید.

 

بوم کسب و کار

تعریف بوم کسب و کار

بوم کسب و کار(Business Model Canvas) یک الگوی استراتژیک مدیریت کسب وکار و یک مدل ناب تجاری برای توسعه مدل های جدید یا مستند سازی فعالیت ها و فرآیند های موجود است. بوم کسب و کار یک نمودار تصویری با عناصری است که پیشنهاد ارزش یک شرکت یا محصول ، زیرساخت ها ، مشتریان و امور مالی را توصیف می کند.

قانون طلایی بوم کسب و کار

قانون طلایی بوم کسب و کار اصل تعادل است. اصل تعادل در بازاریابی می گوید تمام فعالیت های درون و بیرون شرکت باید در یک موازنه و برابری قرار داشته باشند تا سیستم به ادامه بقا بپردازد. در صورت نبوئن تراز و تعادل در فعالیت های کسب و کار حیات شرکت به خطر می افتد. بوم کسب و کار شركتها را در تراز كردن فعالیتهایشان با نشان دادن معاملات بالقوه یاری می كند.

قانون طلایی بوم کسب و کار

دانلود فایل وورد(doc) بوم کسب و کار

اگر به فایل وورد بوم کسب و کار نیاز دارید از لینک زیر آن را دانلود کنید. لطفا پیش از دانلود در وب سایت ثبت نام کنید. فایل بوم کسب و کار خود را بنویسید و برای تکمیل آن با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فایل بوم کسب و کار

بوم کسب و کار چیست؟

تاریخچه بوم کسب و کار آنقدر ها هم قدیمی نیست. اوستدر والدر در پایان نامه خود در سال 2004 یک مدل مرجع واحد را بر اساس شباهت های طیف گسترده ای از مفهوم سازی های مدل کسب و کار پیشنهاد داد. با الگوی طراحی مدل کسب و کار وی ، یک شرکت به راحتی می تواند مدل تجاری خود را توصیف کند. بوم استروالدر دارای 9 جعبه است. او بعد ها در کتاب خود در سال 2010 با عنوان خلق مدل کسب و کار این نظریه را کامل تر کرد.

چگونه بوم کسب و کار بنویسم؟

مدل بوم کسب و کار به طور سیستماتیک بر روی مدل کسب و کار شما تأثیر می گذارد ، بنابراین می توانید بخش به بخش مدل کسب و کار خود را بر روی اهداف تجاری متمرکز کنید. این همچنین بدان معنی است که شما می توانید با تجزیه و تحلیل عقلایی کار را شروع کنید، ابتدا قسمت های مورد دلخواه خود را پر کنید و سپس روی قسمت های خالی کار کنید تا شکاف های بوم کسب و کار را برطرف کنید. لیست زیر با سوالات به شما کمک می کند تا طوفان فکری کنید و چندین ایده و فکر نو را برای نوآوری در مدل کسب و کار بعدی خود مقایسه کنید.

مهمترین سوالات بوم کسب و کار

برای اینکه بتوانید بوم کسب و کار استارتاپ خود را بنویسید نیاز دارید تا به مهمترین سوالات بوم کسب و کار پاسخ دهید. این سوالات به شرح زیر می باشد:

  • شرکا / تامین کنندگان اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • انگیزه های مشارکت با شما چیست؟
  • ارزش پیشنهادی شما به چه فعالیتهای کلیدی نیاز دارد؟
  • چه فعالیت هایی در کانال های توزیع ، روابط با مشتری ، جریان درآمد بیشتر از همه مهم هستند؟
  • چه ارزش اصلی را به مشتری تحویل می دهید؟
  • کدام نیاز مشتری را برآورده می کنید؟
  • چه رابطه و تعاملی باید با مشتری هدف که از شما انتظار دارد باید برقرار گردد؟
  • چگونه می توانید هزینه ها و قالب آن را در کسب و کار خود ادغام کنید؟
  • برای کدام بخش بندی های مشتری ارزش ایجاد می کنید؟
  • مهمترین مشتری شما کیست؟
  • ارزش پیشنهادی شما به چه منابع کلیدی نیاز دارد؟
  • چه منابعی در کانالهای توزیع ، روابط با مشتری و جریان درآمد بیشتر از همه مهم هستند؟
  • از طریق کدام کانال ها مشتریان می توانند به شما دسترسی پیدا کنند؟
  • کدام کانال ها بهتر کار می کنند؟ هزینه آنها چقدر است؟ چگونه می توانند در برنامه های روزمره شما و مشتریان شما ادغام شوند؟
  • بیشترین هزینه در تجارت شما چیست؟
  • کدام منابع / فعالیت های کلیدی گران ترین هستند؟
  • مشتریان شما مایل به پرداخت چه ارزشی هستند؟
  • آنها اخیراً چه چیزی و چگونه پرداخت می کنند؟ چگونه ترجیح می دهند پرداخت کنند؟
  • هر جریان درآمد چقدر به درآمد کلی کمک می کند؟

اجزای بوم کسب و کار

  1. مشارکتهای کلیدی: شرکت چه کاری می تواند به شرکای خود واگذار کند تا بتواند روی فعالیتهای اصلی خود تمرکز کند؟
  2. فعالیت های کلیدی: شرکت چه فعالیت های کلیدی را برای ارائه پیشنهاد ارزش انجام می دهد؟
  3. منابع کلیدی: کدام شرکت دارایی منحصر به فرد برای رقابت دارد؟
  4. پیشنهاد ارزش: چرا مشتریان مایل به خرید و استفاده از محصول هستند؟ با سایر محصولات مشابه چه متفاوتی داریم؟
  5. ارتباط با مشتری: چگونه از طریق "سفر مشتری" با مشتریان خود تعامل دارید؟
  6. کانال ها: چگونه محصولات خود را تبلیغ ، فروش و تحویل مشتریان می دهید؟
  7. بخشهای مشتری: مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آنها چه احساسی دارند ، چگونه می بینند ، چگونه فکر می کنند؟
  8. ساختار هزینه: عوامل اصلی هزینه های کسب و کار کدامند؟ چگونه با درآمد ارتباط دارند؟
  9. جریانات درآمد: کسب و کار چگونه از ارزش پیشنهادی درآمد کسب می کند؟

اجزای بوم کسب و کار

زیر ساخت بوم کسب و کار

فعالیتهای کلیدی(Key Activities): مهمترین فعالیتها در اجرای پیشنهاد ارزش شرکت. مثال برای شرکت بیک Bic ، تولید کننده قلم ، ایجاد یک زنجیره تأمین کارآمد برای کاهش هزینه ها است.

منابع کلیدی(Key Resources): منابعی که برای ایجاد ارزش برای مشتری لازم هستند. آنها دارایی یک شرکت در نظر گرفته می شوند که برای حفظ و حمایت از تجارت مورد نیاز است. این منابع می تواند انسانی ، مالی ، جسمی و فکری باشد.

شبکه شریک(Partner Network): به منظور بهینه سازی عملیات و کاهش خطرات مدل تجاری ، سازمان ها معمولاً روابط خریدار و تأمین کننده را برقرار می کنند تا بتوانند بر فعالیت اصلی خود تمرکز کنند. پیمان های تکمیلی تجاری را می توان از طریق سرمایه گذاری مشترک یا اتحاد استراتژیک بین رقبا یا غیر رقبا نیز در نظر گرفت.

ارائه ارزش در بوم کسب و کار

پیشنهادهای ارزش(Value Propositions): مجموعه محصولات و خدماتی که یک کسب و کار برای تأمین نیازهای مشتریان خود ارائه می دهد. طبق گفته Osterwalder (2004) ، ارزش پیشنهادی یک شرکت همان چیزی است که آن را از رقبای خود متمایز می کند. پیشنهاد ارزش از طریق عناصر مختلف مانند جدید بودن ، عملکرد ، سفارشی سازی ، "انجام کار" ، طراحی ، نام تجاری / وضعیت ، قیمت ، کاهش هزینه ، کاهش خطر ، دسترسی و راحتی / قابلیت استفاده ارزش را ارائه می دهد.

انواع  ارزش در بوم کسب و کار

گزاره های ارزش ممکن است در بوم کسب و کار از دو نوع متفاوت باشند:

  • کمی(Quantitative) - مثل قیمت و کارایی
  • کیفی(Qualitative) – مثل تجربه مشتری و نتیجه کلی مشتری

انواع  ارزش در بوم کسب و کار

انواع  ارزش در بوم کسب و کار

مشتریان

بخش بندی مشتری(Customer Segments): برای ایجاد یک مدل تجاری موثر ، یک شرکت باید شناسایی کند که به چه مشتری هایی خدمت می کند؟ مجموعه های مختلفی از مشتریان را می توان بر اساس نیازها و ویژگی های مختلف آنها تقسیم بندی کرد تا از اجرای مناسب استراتژی شرکتی برای تأمین ویژگی های گروه های منتخب مشتری اطمینان حاصل شود. انواع مختلف بخش های مشتری عبارتند از:

بازار انبوه(Mass Market): برای شرکتی که عنصر بازار انبوه را دنبال می کند ، تقسیم بندی خاصی وجود ندارد زیرا سازمان دید گسترده ای از مشتریان بالقوه را نشان می دهد. به عنوان مثال، صنعت خودرو.

بازار گوشه ای(Niche Market): نیچ مارکتینگ نوعی تمرکز است. تقسیم بندی مشتری بر اساس نیازها و ویژگی های تخصصی مشتریانش در این حوزه می باشد. به عنوان مثال، شرکت رولکس.

مشتریان

تقسیم بندی شده(Segmented): یک شرکت تقسیم بندی اضافی را در بخش مشتری موجود اعمال می کند. در شرایط تقسیم شده ، تجارت ممکن است مشتریان خود را بیشتر براساس جنسیت ، سن و / یا درآمد متمایز کند.

متنوع سازی شده(Diversify): یک تجارت به چندین بخش مشتری با نیازها و ویژگی های مختلف خدمت می کند.

بستر چند منظوره / بازار(Multi-Sided Platform / Market): برای یک کار آرام و روزمره در تجارت ، برخی از شرکت ها به بخشهای مشتری وابسته متقابل خدمت می کنند. یک شرکت کارت اعتباری ضمن کمک به بازرگانانی که آن کارت های اعتباری را قبول می کنند ، به دارندگان کارت اعتباری خدمات ارائه می دهد.

کانال ها(Channels): یک شرکت می تواند ارزش پیشنهادی خود را از طریق کانال های مختلف به مشتریان هدف خود ارائه دهد. کانالهای موثر پیشنهاد ارزش شرکت را به روشهای سریع ، کارآمد و مقرون به صرفه توزیع می کنند. یک سازمان می تواند از طریق کانالهای خود (جلوی فروشگاه) ، کانالهای شریک (توزیع کنندگان عمده) یا ترکیبی از هر دو به مشتریان خود برسد.

روابط مشتری(Customer Relationships): برای اطمینان از بقا و موفقیت هر مشاغل ، شرکت ها باید نوع ارتباطی را که می خواهند با بخش های مشتری خود ایجاد کنند ، شناسایی کنند. این عنصر باید به سه مرحله مهم در رابطه با مشتری بپردازد: نحوه کسب و کار مشتریان جدید ، کسب و کار چگونه مشتریان را در خرید یا استفاده از خدمات خود حفظ می کند؟ و چگونه کسب و کار درآمد خود را از مشتریان فعلی رشد می دهد؟ انواع مختلف روابط با مشتری عبارتند از:

انواع ارتباطات در بوم کسب و کار

  • کمک شخصی(Personal Assistance): کمک به نوعی تعامل کارمند و مشتری. این کمک در حین فروش و / یا پس از فروش انجام می شود.
  • کمک شخصی اختصاصی(Dedicated Personal Assistance): صمیمی ترین و عملی ترین کمک شخصی است که در آن نماینده فروش برای رسیدگی به تمام نیازها و سوالات مجموعه خاصی از مشتریان گماشته می شود.
  • سلف سرویس(Self Service): نوعی رابطه است که از تعامل غیرمستقیم بین شرکت و مشتریان حاصل می شود. در اینجا ، سازمان ابزارهای لازم را برای مشتریان فراهم می کند تا بتوانند به راحتی و به طور موثر به خود خدمت کنند.
  • خدمات خودکار(Automated Services): سیستمی مشابه سلف سرویس اما شخصی تر از آنجا که توانایی شناسایی مشتریان فردی و تنظیمات ترجیحی آنها را دارد. نمونه ای از این پیشنهادات Amazon.com ارائه پیشنهادات کتاب بر اساس مشخصات خریدهای قبلی کتاب است.
  • جوامع(Communities): ایجاد یک اجتماع و شبکه همچنین امکان تعامل مستقیم بین مشتریان مختلف و شرکت را فراهم است. بستر جامعه سناریویی را تولید می کند که در آن دانش می تواند به اشتراک گذاشته شود و مشکلات بین مشتریان مختلف حل شود.
  • ایجاد مشترک(Co-creation): یک رابطه شخصی از طریق ورودی مستقیم مشتری به نتیجه نهایی محصولات / خدمات شرکت ایجاد می شود.

بخش مالی بوم کسب و کار

ساختار هزینه(Cost Structure): این مهمترین عواقب پولی-مالی را هنگام کار با مدلهای مختلف تجاری توصیف می کند.

ساختار مالی بوم کسب و کار

  • مبتنی بر هزینه (Cost-Driven)- این مدل کسب و کار بر روی به حداقل رساندن همه هزینه ها و بدون هیچ گونه زائده ای تمرکز دارد. به عنوان مثال، خطوط هوایی ارزان قیمت.
  • مبتنی بر ارزش(Value-Driven) - این مدل کسب و کار که کمتر به هزینه فکر می کند، ایجاد ارزش برای محصولات و خدمات است. به عنوان مثال، لویی ویتون ، رولکس.

سازه های هزینه ای بوم کسب و کار:

  • هزینه های ثابت(Fixed Costs) - هزینه ها در برنامه های مختلف تغییر نمی کنند. به عنوان مثال، حقوق ، اجاره.
  • هزینه های متغیر(Variable Costs) - بسته به میزان تولید کالا یا خدمات ، هزینه ها متفاوت است. به عنوان مثال، جشنواره های موسیقی.
  • مقیاس اقتصادی - با سفارش یا تولید کالاها ، هزینه ها کاهش می یابد.
  • حیطه اقتصادی- هزینه ها به دلیل ترکیب سایر مشاغل که ارتباط مستقیم با محصول اصلی دارند ، کاهش می یابد.

سازه های درآمدی بوم کسب و کار:

  • جریانات درآمد(Revenue Streams): روشی که شرکت از هر بخش مشتری درآمد کسب می کند. چندین روش برای ایجاد جریان درآمد:
  • فروش دارایی(Asset Sale) - (رایج ترین نوع) فروش حقوق مالکیت برای یک کالای فیزیکی. به عنوان مثال، شرکت های خرده فروشی.
  • هزینه استفاده(Usage Fee) - پول حاصل از استفاده از یک سرویس خاص. به عنوان مثال، یو پی اس
  • هزینه های اشتراک(Subscription Fees) - درآمد حاصل از فروش دسترسی به یک سرویس مستمر. به عنوان مثال، نت فلیکس.
  • وام / کرایه / اجاره(Lending/Leasing/Renting) - دادن حق انحصاری به یک دارایی برای مدت زمانی خاص. به عنوان مثال، اجاره اتومبیل.
  • صدور مجوز(Licensing) - درآمد حاصل از شارژ برای استفاده از مالکیت معنوی محافظت شده.
  • هزینه های کارگزاری(Brokerage Fees) - درآمد حاصل از خدمات متوسط بین 2 طرف. به عنوان مثال، دلال فروش خانه ای برای کارمزد.
  • تبلیغات(Advertising) - درآمد حاصل از هزینه های شارژ برای تبلیغات محصول.

جریانهای نقدی عملیاتی: وجهی که در نتیجه فعالیتهای تجاری داخلی شرکت دریافت یا مصرف می شود. عملکرد جریان نقدی یک پروژه توسط:

OCF = سود افزایشی + استهلاک = (درآمد قبل از بهره و مالیات − مالیات) + استهلاک

OCF = درآمد قبل از بهره و مالیات * (1 rate نرخ مالیات) + استهلاک

OCF = (درآمد - هزینه فروش خوب - هزینه عملیاتی - استهلاک) * (1 rate نرخ مالیات) + استهلاک

OCF = (درآمد - هزینه کالای فروخته شده - هزینه عملیاتی) * (1 rate نرخ مالیات) + استهلاک * (نرخ مالیات)

استهلاک * (نرخ مالیات) که در انتهای فرمول قرار دارد ، سپر استهلاک نامیده می شود که از طریق آن می توانیم بین استهلاک و جریان نقدینگی رابطه منفی وجود دارد.

تغییر در سرمایه در گردش خالص: هزینه یا درآمد مربوط به دارایی کوتاه مدت شرکت مانند موجودی کالا است.

هزینه سرمایه: این هزینه یا سود مربوط به دارایی ثابت شرکت است مانند پول نقد مورد استفاده برای خرید یک تجهیزات جدید یا پول نقدی که از فروش یک تجهیزات قدیمی به دست می آید.

مجموع سه جز فوق جریان نقدی یک پروژه خواهد بود.

جریان نقدینگی بوم کسب و کار

جریان نقدی برای یک شرکت نیز شامل سه قسمت است:

  • گردش وجه نقد عملیاتی: به وجوه دریافتی یا زیان دیده به دلیل فعالیتهای داخلی یک شرکت مانند پول نقد دریافتی از درآمد فروش یا پول نقدی که به کارگران پرداخت شده است.
  • جریان نقدینگی سرمایه گذاری: به جریان نقدی مربوط به دارایی های ثابت شرکت مانند ساخت تجهیزات و غیره مانند پول نقد مورد استفاده برای خرید تجهیزات جدید یا ساختمان گفته می شود
  • تأمین مالی جریان نقدینگی: جریان نقدی حاصل از فعالیت های تأمین مالی شرکت مانند انتشار سهام یا پرداخت سود سهام.

مجموع سه جز فوق کل جریان نقدی یک شرکت خواهد بود.

کاربرد بوم کسب و کار

بوم مدل کسب و کار را می توان در سطح وسیعی استفاده کرد، بنابراین گروه هایی از افراد می توانند به طور مشترک شروع به طراحی و استفاده از بوم کسب و کار کنند زیرا این یک ابزار عملی است که درک ، بحث ، خلاقیت و تحلیل را پرورش می دهد.

کاربرد بوم کسب و کار

کاربرد های بوم کسب و کار به شکل خلاصه:

  1. توسعه و پرورش یک ایده خلاقانه
  2. تشکیل بیزینس مدل یک استارتاپ
  3. جذب سرمایه گذار برای استارتاپ
  4. آسیب شناسی سازمانی
  5. توسعه طرح های بازاریابی

تقسیم بندی کلی بوم کسب و کار

بعد از تعریف تمامی بخش های بوم مدل کسب و کار به سراغ توضیح دو بخش سمت راست و سمت چپ بوم می رویم . تصویر زیر را مشاهده کنید :

تقسیم بندی کلی بوم کسب و کار

بخش سمت راست بوم : تمرکز اصلی این بخش از بوم روی مشتری است. می توان از این بخش برای ایده پردازی نیز استفاده کرد. معمولا این کار را با دو بخش ارزش پیشنهادی و بخش مشتریان شروع می کنند.

بخش سمت چپ بوم : تمرکز اصلی این بخش از بوم روی کسب و کار است. این بخش کاملا منطقی است شامل حقایق و واقعیت ها می شود. ترکیب بخش سمت راست و سمت چپ بوم به همراه بخش ارزش پیشنهادی که در مرکز قرار دارد تبادل ارزش میان کسب و کار شما و مشتریانتان را نشان می دهد

بهترین تیم مشاوره استارتاپ

دفتر آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir خدمات ویژه ای را به کسب و کار های کوچک و بزرگ ارائه می دهد تا مزیت رقابتی و سود آنها را به حداکثر برساند. یکی از موفق ترین خدمات مشاور بازاریابی در شهر اصفهان ، راه اندازی واحد فروش و بازاریابی از مرحله ایده تا محصول نهایی است. آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir یکی از موفق ترین گروه های مشاور بازاریابی و برند سازی در شهر اصفهان است که با صنایع و سازمان های متعددی همکاری داشته است.

برای استفاده از مشاور بازاریابی در اصفهان کافی است تا با یکی از کارکنان واحد خدمات مشتریان ما تماس بگیرید و مشکلات خود را بیان کنید یا برای استفاده از خدمات مشاور بازاریابی و برند سازی در اصفهان کافی است از طریق یکی از کانال های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید:

وب سایت www.hibrand.ir

شماره تلفن: 09120602447

کد ussd:

*#10039826655

مشاور استارت آپ در اصفهان چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

ما به عنوان ارائه دهنده خدمات مشاور بازاریابی در اصفهان برای شما به عنوان یک تیم متخصص عمل می کنیم و یک سرویس کامل و پکیج کامل از خدمات برند سازی و بازاریابی در شهر اصفهان ارائه می دهیم. این خدمات شامل:

  • طراحی هویت برند
  • طراحی منشور برند
  • طراحی لوگو
  • انتخاب نام
  • انتخاب شعار تبلیغاتی
  • طراحی بیزینس پلن
  • طراحی بیزینس کنوس
  • طراحی وب سایت
  • طراحی اپلیکیشن
  • طراحی برنامه سفر مشتری
  • طراحی سیستم فروش
  • مدیریت ارتباطات با مشتری (CRM)
  • رسیدگی به شکایات مشتریان
  • استخدام نیروی انسانی
  • طراحی سیستم مالی و حسابداری
  • طراحی نظام منابع انسانی و فرم های مورد نیاز
  • آموزش پرسنل
  • آموزش تخصصی بازاریابی و فروشندگی
  • آسیب شناسی کسب وکار
  • طراحی گیمیفیکیشن
  • مشاور گیمیفیکیشن
  • طراحی کمپین فروش
  • خدمات دیجیتال مارکتینگ
  • خدمات اینستاگرام
  • تولید محتوای تخصصی
  • تیزر تبلیغاتی
  • مونشن گرافیک
  • عکاسی صنعتی

نوشتن دیدگاه

ارسال