معرفی کتاب هنر جنگ

کتاب هنر جنگ برای دولت ها و مدیران کلان از اهمیت حیاتی برخوردار است. این مسئله مرگ و زندگی است، راهی به سوی ایمنی یا خرابی یک کشور. از این رو موضوع کتاب هنر جنگ بقا یک کشور است که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

" بنابراین هنر جنگ، مراقبه ای درباره قوانین جنگ است که برای اولین بار در چین منتشر شد، آغاز می شود. مورخان تاریخ دقیق انتشار کتاب را نمی دانند (گرچه معتقدند این کتاب در قرن 4 یا 5 است). در واقع، آنها حتی نمی دانند چه کسی آن را نوشته است! مدت ها است که دانشمندان بر این باورند که نویسنده کتاب هنر جنگ یک رهبر نظامی چینی به نام سون تزو یا سونزی بوده است. امروز ، با این حال ، بسیاری از مردم تصور می كنند كه هیچ سان تزو ای وجود ندارد!!!

در عوض، آنها استدلال می كنند، این كتاب مجموعه ای از نسل نظریه ها و آموزه های چینی در مورد استراتژی نظامی است. آیا سان تزو شخصیتی واقعی بود یا نبود، واضح است که "او" بسیار عاقل بود: هنر جنگ هنوز هم در بین خوانندگان طنین انداز است.

سان تزو کیست؟

برای چندین نسل، دانشمندان سعی کرده اند بفهمند که سان تزو چه کسی بوده است؟ آیا اصلاً وجود داشته است؟ افسانه ها حاکی از آن است که وی در دوره ای به نام دوره تاریخی بهار و پاییز در چین یک رهبر نظامی بوده است. این زمان تاریخی، زمان آشفتگی بزرگی در چین بود ، زیرا بسیاری از ایالت های قدرتمند برای قدرت و کنترل مناطق خالی از سکنه این کشور تلاش می کردند. در این شرایط، مهارت های سان تزو به عنوان یک جنگجو بسیار مورد توجه بود.

چه زمانی کتاب هنر جنگ جهانی شد؟

آیا می دانید وقتی چهره تلویزیونی تونی سوپرانو، به پزشک معالج خود گفت که کتاب جنگ را می خواند، هنر جنگ در سال 2001 پرفروش شد. پس از آن ، این کتاب چنان مورد تقاضا بود که انتشارات دانشگاه آکسفورد مجبور شد 25000 نسخه اضافی چاپ کند.

195f

سان تزو چگونه کشف شد؟

همانطور که داستان پیش می رود، پادشاه یکی از ایالت های متخاصم متخاصم Sun Tzu را به چالش کشید تا با تبدیل حرمسرائی از کورتزن های سلطنتی به یک نیروی جنگی سازمان یافته و آموزش دیده، تخصص نظامی خود را ثابت کند. در ابتدا، کروتیزان نتوانستند وظایف خود را انجام دهند. در پاسخ، سان تزو در مقابل همه دو سر مورد علاقه پادشاه را سر برید. پس از آن، ارتشهای كورتنسی دستورات را كاملاً دنبال كردند، و پادشاه چنان تحت تأثیر قرار گرفت كه سان تزو را مسئول كل ارتش خود قرار داد.

هنر جنگ

دانشمندان نمی دانند که چگونه هنر جنگ بوجود آمده است - و آیا "سان تزو"، در صورت وجود، هیچ ارتباطی با ایجاد آن داشت یا نه. آنچه آنها می دانند این است كه نسخه هایی از كتاب، كه معمولاً روی مجموعه های چوب بامبو دوخته و نوشته شده، در دست سیاستمداران، رهبران نظامی و دانشمندان در سراسر چین قرار دارد. از آنجا، نسخه های ترجمه شده "Sun Tzu's" به کره و ژاپن راه یافتند. (قدیمی ترین نسخه ژاپنی مربوط به قرن 8 میلادی است)

نظر ژنرال دیوید پترائوس در مورد کتاب هنر جنگ

196

ژنرال دیوید پترائوس بیش از 37 سال در ارتش ایالات متحده خدمت کرد و سپس مدیر CIA بود. موارد فوق پیشگفتار نسخه جدید The Art of War توسط Sun Tzu است که در این ماه توسط کتابخانه Everyman منتشر شده است.

کتاب هنر جنگ راهنمای فرماندهان و پادشاهان

برای بیش از 1000 سال، حاکمان و دانشمندان در سراسر آسیا هنگام طراحی مانورهای نظامی و فتوحات امپراتوری خود ، با کتاب هنر جنگ و روح سان تزو مشورت می کردند. به عنوان مثال سامورایی های ژاپنی آن را از نزدیک مطالعه کردند. با این حال، تا اواخر قرن هجدهم، زمانی که یک مبلغ یسوعی کتاب را به فرانسه ترجمه کرد، هنر جنگ به دنیای غرب نرسید. (مورخان می گویند ناپلئون امپراطور فرانسه اولین رهبر غربی بود که از آموزه های آن پیروی می کرد.) و سرانجام کتاب هنر جنگ در سال 1905 به انگلیسی ترجمه شد.

197f

خلاصه کتاب هنر جنگ

هنر جنگ اصول اساسی جنگ را ارائه می دهد و به رهبران نظامی در مورد زمان و چگونگی جنگ مشاوره می دهد. 13 فصل آن استراتژیهای نبرد مشخصی را ارائه می دهد - به عنوان مثال ، یكی به فرماندهان می گوید كه چگونه ارتشها را از طریق زمینهای غیر قابل مهار حركت دهند، و دیگری چگونگی استفاده و پاسخ به انواع مختلف سلاحها را توضیح می دهد - اما اصول سان تزو در مورد درگیری ها و حل آنها نیز توصیه های كلی دارند.

اصول کتاب هنر جنگ

این کتاب شامل قوانینی کلی مانند موارد زیر است:

  • "کسی پیروز خواهد شد که می داند چه موقع باید بجنگد و چه زمانی نباید بجنگد."
  • "کسی پیروز خواهد شد که می داند چگونه از عهده نیروهای برتر و فرومایه برآید."
  • "کسی پیروز خواهد شد که ارتشش در تمام صفوف خود با همان روح متحرک شود."
  • "پیروزی معمولاً به ارتشی می رسد که افسران و مردان آموزش دیده تری داشته باشد." و
  • "دشمن را بشناس و خود را بشناس. در صد جنگ شما هرگز در معرض خطر نخواهید بود "

می تواند از این اصول برای موقعیت های خاص نبرد و همچنین انواع دیگر اختلاف نظرها و چالش ها اعمال شود.

هنر جنگ در قرن بیست و یک

از زمان انتشار "هنر جنگ"، رهبران ارتش به توصیه های آن عمل می کنند. در قرن بیستم، رهبر کمونیست مائو تسه تونگ گفت که درسهایی که از "هنر جنگ" آموخت به او کمک کرد تا نیروهای ناسیونالیست چیانگ کای شک را در طول جنگ داخلی چین شکست دهد. دیگر ارادتمندان اخیر کار سان تزو شامل لیست فرماندهان ویت مین و ژنرال های جنگ خلیج آمریکایی Norman Norman Schwarzkopf و Colin Powell هستند.

198f

در همین حال، مدیران اجرایی و وکلا از آموزه های هنر جنگ برای برتری در مذاکرات و پیروزی در دادگاه ها استفاده می کنند. اساتید مدرسه تجارت این کتاب را به دانش آموزان خود اختصاص می دهند و مربیان ورزشی از آن برای برنده شدن در بازی ها استفاده می کنند. حتی موضوع راهنمای دوست یابی برای خود یاری قرار گرفته است. به طور واضح، این کتاب 2500 ساله هنوز هم در بین مخاطبان قرن بیست و یکم طنین انداز است.

بهترین استراتژی از نظر سان تزو

برای سان تزو و برای هر استراتژیستی، البته بهترین استراتژی، استراتژی ای است که بدون جنگ پیروزی را به ارمغان بیاورد. وی توصیه كرد: "نیروهایی كه دشمن را بدون هیچ گونه جنگی به اوج خود می رسانند - این ایده آل است." کسانی که در طول جنگ سرد - یا برای هر نوع جنگ - ماده را به فروش رساندند، مطمئناً می توانند حکمت مشاهده سان تزو را تأیید کنند. با این حال، کسانی که بعد از یازده سپتامبر به کشور های خاور میانه حمله کردند، هشدار می دهند که متأسفانه ، پیروزی در برابر دشمنان بدون توسل به اسلحه همیشه ممکن نیست.

بی چون و چرا امروزه همانند زمان سان تزو ضروری برای درک دشمن است - برنامه ها ، موقعیت ها ، نقاط قوت و ضعف او. سان تزو اظهار داشت: "دشمن خود را بشناس و خود را بشناس و صد جنگ بدون خطر بجنگ." "خودتان را بشناسید اما دشمن خود را نشناسید و در یک نبرد پیروز شوید اما در جنگ دیگری شکست بخورید."

لازم به گفتن نیست که جنگهای طولانی مدت باعث می شود که سربازان پرقدرت باشند و از قدرت باقی بمانندهمانطور که ما به طور مکرر هنگام یادآوری برنامه های عملیاتی در عراق، افغانستان و سایر مناطق خاورمیانه و آسیای میانه به خود یادآوری می کردیم، دشمن واقعاً "رأی می آورد" و ما همیشه باید بدانیم که او چگونه می تواند در برابر عملیات ما واکنش نشان دهد. آماده سازی برای انواع پاسخ های دشمن ، نه فقط محتمل ترین ، باید بخشی اصلی از هر پروسه برنامه ریزی باشد.

199f

همچنین شناختن زمین، با همه تغییرات و کاربردهای آینده ، بهتر از دشمن برای Sun Tzu از اهمیت بسیاری برخوردار بود. این یک دستور بلند است ، به ویژه هنگام جنگ در خاک خارجی و شاید حتی در زمین چمن دشمن. ما مطمئناً این واقعیت را در عراق و افغانستان، که دارای مناطق قابل توجه شهری و همچنین بیابان های وسیع، دره های رودخانه ای با پوشش گیاهی زیاد، و تپه ها و کوه های ناهموار است ، احیا می کنیم. و در حالی که ما مکرراً می دیدیم که زمین انسانها سرنوشت ساز تعیین کننده است، زمینهای فیزیکی و اشیا دست ساز غالباً نحوه و چگونگی تعامل ، امنیت و خدمت به مردم را برای ما و شرکایمان تعیین می کنند - وظایفی که از اهمیت اساسی در جنگ نامنظم دوران پس از 11 سپتامبر.

سان تزو و تاکتیک

یکی دیگر از مشاهدات مهم سان تزو اهمیت تنظیم مداوم تاکتیک ها و پرهیز از قابل پیش بینی بودن بود. همانطور که وی خاطر نشان کرد، "شما در جنگ به دو روش یکسان پیروز نمی شوید." در واقع تکرار همان بازی می تواند منجر به نوعی عقب نشینی در حادثه "Black Hawk Down" در سومالی در سال 1993 شود، و ما در جنگ های پس از 11 سپتامبر به دنبال حساسیت جدی به آن بودیم.

مشاهدات سان تزو همچنین اهمیت یادگیری مداوم در میدان جنگ را برجسته می کند. همانطور که در کتابچه راهنمای ضد شورش در اواخر سال 2006 منتشر شد ، طرفی که سریعترین چیز را یاد می گیرد غالب است.

پنهان کاری و فریبکاری

و در این گردهمایی های ماهانه، هر فرمانده لشکر دو درس یا ابتکار عمل را ارائه می داد که فکر می کرد برای دیگر فرماندهان حاضر اهمیت دارد. پرورش فرهنگ یادگیری در یک واحد نظامی بسیار مهم است.

سان تزو همچنین بر اهمیت پنهان کاری و فریبکاری، بخشی حیاتی از تفکر وی، تأکید کرد. وی افزود: "تصفیه شده ترین فرم برای دادن سربازان بدون فرم یا نامرئی بودن. اگر آنها نامرئی باشند، یک جاسوس کاملاً پنهان نمی تواند آنها را جاسوسی کند ، و یک انسان عاقل نمی تواند علیه آنها برنامه ریزی کند. "

سان تزو به وضوح از ارزش جنگ هایی که به سرعت مورد کم توجهی قرار گرفته اند قدردانی کرده و به سرعت خاتمه یافت. لازم به گفتن نیست که جنگهای طولانی مدت باعث می شود که سربازان پرقدرت باشند و از قدرت باقی بمانند.

وی خاطر نشان كرد: "من شنیده ام كه جنگ با عجله احمقانه انجام می شود ، اما هرگز ندیده ام كه یك جنگ به طرز ماهرانه ای طولانی شود. هیچ کشوری هرگز از جنگ طولانی مدت به دست نیاورده است. با توجه به ماهیت جنگ، سرعت ضروری است. "

200

اینها باز هم سخنان بسیار عاقلانه ای است، گرچه تجارب عراق، سوریه و افغانستان نشان می دهد "عملیاتی کردن" آنها در مبارزه معاصر با افراط گرایی که به نظر می رسد ماهیتی نسلی دارد، دشوار است و نه جنگی که توسط گرفتن یک تپه خاص و کاشت پرچم. شاید به روزرسانی این مشاهدات شامل احتیاط باشد تا اطمینان حاصل شود که در صورت طولانی شدن جنگ، استراتژی آن باید از نظر هزینه "خون و گنج" "پایدار" باشد.

سان تزو و اهمیت فرماندهان

تاکید سان تزو بر اهمیت فرمانده در زمان جنگ نیز بسیار مهم است. وی اظهار داشت: "یک ژنرال پشتیبان دولت است." "ژنرالی که جنگ را درک می کند، سرنوشت مردم را به عهده دارد و بر حفظ امنیت کشور نظارت می کند." سان تزو می گوید که افسران فرمانده و نیروهای آنها باید چشم در چشم همدیگر را ببینند. "اگر رده های بالا و پایین شما همان چیزها را بخواهند و هم هدف باشند، برنده خواهید شد."

رهبران جنگهای شانزده سال گذشته قطعاً می توانند اهمیت رهبران را در همه سطوح درک کنند که هدف فرمانده کل را درک می کنند و قادر به تبدیل ایده های بزرگ در سطح بالا به اقدامات تاکتیکی هستند که ما اغلب "ستوانها و گروهبانهای استراتژیک" می نامیم "، بنابراین اقدامات تاکتیکی در سطح آنها اغلب می تواند دارای توالی استراتژیک باشد.

تاکتیک های عجیب و غریب کتاب هنر جنگ

سان تزو بینش غیرمعمولی در مورد پتانسیل ترکیب عملیات توسط نیروهای منظم و نامنظم و همچنین انجام جنگ های منظم و نامنظم داشت - آنچه او آن را تاکتیک های غیرمعمول یا عجیب توصیف کرد. او در این کار از زمان خود جلوتر بود و تفکر او هنوز هم در جنگ های امروز بسیار معتبر است. "در حال انجام نبرد. . . شما با استفاده از روش های نامنظم به پیروزی می رسید. بنابراین اگر در جنگ های نامنظم مهارت داشته باشید به اندازه آسمان و زمین پایان ناپذیر خواهید بود. "

اثر کلاسیک Sun Tzu ترکیبی جذاب از شاعرانه و عمل گرایانه است

هرگونه بررسی فرماندهان بزرگ میدانی به مرور زمان، افرادی مانند اسکندر بزرگ ، بلیساریوس ، ناپلئون، ولینگتون، گرانت، شرمن، پاتون و ریدگوی، و بسیاری دیگر، نشان می دهد که پیروزی و موفقیت با پیروی از اصول بدست آمده اند مورد بحث در هنر جنگ سان تزو. بنابراین زمان آن است که نسخه جدیدی از این کتاب با تحلیل اصول جدید مدیریتی منتشر شود!!!

معرفی کتاب چنین گفت سان تزو

201f

کتاب چنین گفت سان تزو اولین کتاب نوشته شده در ایران است که اصول کتاب هنر جنگ را تجارت تجزیه و تحلیل کرده است. این کتاب متن اصلی کتاب هنر جنگ را حفظ کرده و در ذیل هر اصل تحلیل اصول کسب و کار انجام گرفته است.

چرا باید کتاب چنین گفت سان تزو را حتما باید مطالعه کنم؟

  • اولین کتاب مدیریتی تحلیل شده بر مبنای متن اصلی کتاب هنر جنگ
  • راحتی مطالعه متن کهن و سنگین کتاب هنر جنگ به دلیل اکتشاف نکات مدیریتی
  • واکاوی و ریشه یابی تفکرات بزرگان جنگ و کسب و کار در کنار نظرات سان تزو
  • اولین کتاب تاریخی دارای ریشه ها و تفکرات مدیریتی در حوزه کسب و کار
  • هنر جنگ هنر جنگ کتابی اجباری برای مطالعه بسیاری از روسای کمپانی های ژاپنی است.
  •  هنر جنگ کتاب پر فروش در آمریکا است که وجودش در قفسه بزرگان سیلیکون ولی تبدیل به اجبار شده است.
  • هنر جنگ کتاب پیشنهادی برای آزمون ورودی نظامیان و آموزش های تکمیلی کالج نظامیان کشور هایی مثل آمریکا، انگلستان، ژاپن، چین، مالزی و.... می باشد.
  • این کتاب شامل سخنان فرماندهان و بزرگان علوم مختلف از جمله هیتلر، کنفسیوس و.... نیز می باشد.

محتوای کتاب چنین گفت سان تزو

محتوای این کتاب شامل سه بخش است:

  1. متن اصلی کتاب هنر جنگ
  2. تحلیل اصول مدیریتی از سخنان سان تزو
  3. سخنان مشابه دیگر بزرگان عرصه جنگ و کسب و کار

خلاصه کتاب چنین گفت سان تزو

خلاصه اصول تحلیل مدیریتی شده از کتاب هنر جنگ در کتاب ارزشمند "چنین گفت سان تزو" شامل موارد زیر می باشد:

  1. آشنایی با مدیریت اخلاق در سازمان
  2. آشنایی با رهبری تحول آفرین و مولفه های آن
  3. اصل انضباط و سازوکارهای آن
  4. آشنایی با برنامه ریزی استراتژیک
  5. آشنایی با برنامه ریزی عملیاتی در سازمان
  6. مدیریت زمان و اصول آن
  7. آشنایی با چابکی سازمانی و ابعاد چابکی سازمانی
  8. نحوه تیم سازی و مشخصات تیم های موثر و کارآمد
  9. آشنایی با نحوه تقسیم کار علمی
  10.  - آشنایی با مدیریت بحران و سبک های تصمیم گیری در مدیریت بحران (ویژه کمیته های بحران سازمانی)
  11.  - آشنایی با انواع کنترل در سازمان
  12. تعریف پاداش های سازمانی و انواع آن
  13. اهمیت اعتماد سازمانی و راه¬های ایجاد اعتماد در سازمان
  14. تعریف ترک شغل کارکنان و دلایل آن
  15. مدیریت خشم
  16. تعریف کیفیت زندگی کاری کارکنان
  17. آشنایی با خصوصیات مورد نیاز برای رهبری و مدیریت یک سازمان
  18. آشنایی با شرایط احراز شغل، نحوه ارزیابی و انتصابات (ویژه کمیته انتصابات در سازمان ها)
  19. آشنایی با مقوله هماهنگی سازمانی و انواع آن
  20. پرورش خلاقیت و نوآوری در سازمان
  21. جاسوسی صنعتی و پدافند غیرعامل(ویژه کمیته های پدافند غیرعامل)
  22. آشنایی با برنامه ریزی استراتژیک
  23. آشنایی با برنامه ریزی عملیاتی در سازمان
  24. آشنایی با چابکی سازمانی و ابعاد چابکی سازمانی
  25. نحوه تیم سازی و مشخصات تیم های موثر و کارآمد
  26. تعریف پاداش های سازمانی و انواع آن
  27. اهمیت مولفه "مکان" در بازاریابی
  28. بازاریابی پارتیزانی
  29. استراتژی های رهبر بازار
  30. استراتژی های پیرو ها در بازار
  31. خلق ارزش در بازاریابی و فروش
  32. تفسیر نیرهای رقابتی پورتر
  33. منحنی چرخه عمر محصول
  34. اصل فریب در بازاریابی
  35. اثر پروانه ای در کسب و کار
  36. روش های تقسیم بازار
  37. طراحی کمپین بازاریابی
  38. بازاریابی بر اساس نقشه مغز انسان
  39. اصول 4w
  40. سفر مشتری و مدیریت تجربه مشتری
  41. باز سازی برند
  42. اصول دیده بانی بازار
  43. و دیگر اصول تحلیل شده...

نوشتن دیدگاه

ارسال