اهمیت و ضرورت سازمان های خیریه و مردم نهاد برای جامعه

اهمیت و ضرورت سازمان های خیریه و مردم نهاد برای جامعه

امروزه با توجه به شکل گیری و گسترش روزافزون بخش های غيرانتفاعي درزمينه هاي مختلف مالي، آموزشي، خدمات درماني در سطح كشور، انجام بازاریابی در این بخش از اقتصاد از اهميت ويژه اي برخوردار است.

اهمیت و ضرورت سازمان های خیریه و مردم نهاد برای جامعه :

علاوه بر این تجاری سازی، بین المللی شدن و کاهش بودجه دولت در بخش غیر انتفاعی بر شدت رقابت موسسات خیریه افزوده است. همگام با تحولات فناوري و دگرگونيهاي روزافزون، نهادهاي اجتماعي براي حفظ و بقاي خود نیازمند به کارگیري شــیوه هاي نوين اقتصادي و راهکارهاي مؤثر هستند. يکــی از اين راهکارهای اقتصادی برای موسسات و نهاد های خیریه بهره گیری از بازاريابی اســت. كاتلــر مي گويد بازارياب ها با اســتفاده از ابزارهاي گوناگون ميكوشــند واكنشهايي را كه بازارهاي مورد هدفشان نشان خواهند داد، شناسايي كنند. بنابرین اصول و روش های بازاریابی برای سطح وسیعی از سازمان های غیرانتفاعی و کارکنان آنها قابل اجرا هستند. کاربردهای بازاریابی غیرانتفاعی شامل بازاریابی اشخاص ، نظرات (ایده ها) و سازمان ها می شود و با بهره گیري از آن می توان به شناخت درستی از ذینفعان و خواسته های آن ها دست یافت(وودراف، 1385). برخلاف شرکت های تجاری، سازمان های غیرانتفاعی، اهداف خدماتی و اجتماعی دارند. سازمانهايي غیر انتفاعی در ایران به پر كردن خلا خدماتي كه دولتها نمي توانند ارائه كنند، كمك ميكنند. بنابراین این سازمان ها در نیاز برای جذب نیروی کار و همکاران مالی با هم تفاوت دارند. در نتیجه این سازمان ها به رضایت دو بازار هدف مشخص نیاز دارند: حامیان (اعطا کنندگان) خدمات و ارباب رجوع (دریافت کنندگان کمک ها) خدمات، به علاوه اهداف آنها اغلب شامل دستیابی به موافقت و حمایت جامعه برای بهبود بخشیدن سازمانشان می شود. توجه به معنای واقعی عنوان «غیر انتفاعی» سودمند است. بسیاری از سازمانهای غیر انتفاعی ممکن است از قرار دادهای خود سود مادی نیز ببرند. مدارس علاوه بر هزینه ها ممکن است مبالغی را برای «سود» در شهریه لحاظ کنند. با وجود این، مفهوم غیر انتفاعی به جهت دهی کلی سازمان و اهداف بلند مدت آن مربوط می شود. سود در نظر گرفته شده در شهریه مدارس، ممکن است برای گسترش تسهیلات و بهبود کیفیت آموزشی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما باشگاه گلف که از شهریه اعضا سود می برد، بخشی از آن را برای تخفیف استفاده از برنامه های اجتماعی و بوفه باشگاه در نظر می گیرد.

 

تهیه کتاب بازاریابی غیرانتفاعی از سایت های برند

 

نوشتن دیدگاه

ارسال