تجربه مشتری

قانون طلایی ارتباطات آلبرت محرابیان و مدیریت تجربه خرید

در سال ۱۹۶۷، روانشناس ایرانی به نام آلبرت محرابیان مقاله‌ای با داده‌های جدید و پیشگامانه‌ منتشر کرد.

تجربه محصول چیست؟

تجارب محصول زمانی حاصل می­شوند که مصرف­ کنندگان با محصولات ارتباط برقرار کنند؛ مثلاً زمانی که مصرف­ کنندگان محصولات را جستجو، بررسی و ارزیابی می­کنند (هوک، 2002).

مدل (RBE) برای خرده فروشان

برای یک خرده فروشی  توانایی در پیش بینی، آشنایی سریع با نیازهای مشتری و افزایش رضایت مشتری برای حفظ یک مزیت رقابتی و بقای کسب و کار همیشه حیاتی هستند.

رویکرد فلسفی تجربه

از نظر پروفسور دینانی تجربه در لغت به معنای » آزمون و آزمودن«و در اصطلاح به معنای ملاحظه و مشاهده مکرر توالی دو امر است، به نحوی که برای ذهن یقین حاصل شود که بین آن دو امر، رابطه علیت یا تلازم وجود دارد و صُدفه یا اتفاقی بودن آن از ذهن زایل گردد (دینانی، 1365).

شاخص‌هایی برای پرسش‌نامه سنجش تجربه برند

مهمترین شاخص‌ها در اندازه‌گیری BEM ابعاد تجربه برند در سطح عملیاتی می‌باشند.

بهترین کتاب مدیریت تجربه مشتری

تمایز این کتاب با سایر کتاب های حوزه بازاریابی(چرا این کتاب را حتما باید بخرم؟)

تحریک چندتایی (تجربه ی ادراکی) و تجربه برند

تجربه‌ی ادراکی حاصل یک تحریک چند بعدی است و اولین فرآیندی است که از طریق آن مصرف کنندگان به  برندهای محصولات در حال نمایش واکنش نشان می‌دهند.

قانون پیرز

براساس قانون “مور” ، تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در پردازنده‌ها هر دو سال یکبار دو برابر خواهد شد. بسط این قانون در تعاملات انسانی عنوان می­ کند که هر ۲۰ سال یک بار، انسان قادر است هزار برابر با دیگران تعامل ­کنددر تعالی تجربه مشتری نیز قانونی به نام “پپرز” بیان شده است.

شاخص‌های اندازه‌ گیری مدیریت تجربه مشتری و نقش برند

در گذشته، شرکت‌ها از شاخص‌های مقرون به صرفه عملیاتی و شاخص‌های  عملکرد مالی سطح بالا استفاده می‌کردند.

مزایای مدیریت تجربه مشتری

نتایج تحقیق میشل استار (2009) بر روی بیش از 800 مدیر شاغل در آمریکا و اروپا  نشان می­دهد که:

نظریه ی انطباق

نظریه انطباق توضیح می‌دهد که تمایل مشتریان به خرید محصولات و خدمات مطابق با خود تصویر شخصی است. مشتریان ارزش را به علامت‌های  تجاری اضافه می‌کنند و آنها ترجیح می‌دهند با محصولات یا برندهای سازگار با خود/ یا تصورات خود تعامل کنند.

لذت گرایی در مصرف

احساسات لذت­ گرایانه توسط رفتارهای ذاتی انگیزشی مانند بازی، فعالیت­ های اوقات فراغت، ورزش­ها، قدردانی، زیبایی­ شناسی، مسابقات، خلاقیت و سرگرمی­ ها بوجود می­آیند.

فرآیند تجربه مشتری

مدیریت تجربه مشتری، یک استراتژی است که روی عملیات و فرآیندهای یک تجارب پیرامون نیازهای فردی مشتری تمرکز می­کند. این بیانگر یک استراتژی است که منجر به یک معامله برنده بین فروشنده و مشتری­اش می­گردد.

تعریف تجربه مشتری

در علم بازاریابی تعاریف متعددی از تجربه مشتری بیان شده و دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می شود:

تفاوت CRM و CEM چیست؟

هزاره جدید، عصر تجربه مشتری به حساب می‌آید. عصر دیجیتال، نحوه تعامل مشتریان و شرکت‌ها با یکدیگر را متحول کرده­است و ظهور شبکه‌های اجتماعی، سازمان‌ها را وادار کرده­است که رویکردشان نسبت به برقراری ارتباطات را تغییر دهند.

اقتصاد تجربه چیست؟

باید کتاب «اقتصاد تجربه: کار کردن همچون نمایش است و هر کسب و کاری نیز به صحنه می­ماند»، نوشته ب. جوزف پاین، و جیمز هـ. گیلمور، را بخوانید.

نظریه ارزیابی احساس لازاروس

نظریه ارزیابی احساس بعنوان پایه­ ای در رابطه بین تجربه برند و وفاداری استفاده شده ­است ضمن اینکه واسطِ ارزش ویژه برند و احساسات هیجانی می­ باشد(لازاروس ،1999).

تجربه در علم بازاریابی

 بحث در مورد تجربه در علم بازاریابی به شکل جدی از سال 2000 شروع شده و روز به روز گسترش پیدا کرده ­است(کارو و کووا، 2007). در ادبیات بازاریابی، مفهوم تجربه در زمینه­ های مختلف مورد بررسی قرار گرفته­ است

اطلاعات تماس

تلفن: 09120602447

ایمیل: info@hibrand.ir

اینستاگرام: hibrand.ir

×
×

ورودی نامعتبر است

ورودی نامعتبر است

لطفا کد امنیتی زیر را وارد نمایید Invalid Input

نماد اعتماد

ساماندهی

samandehi