مشاور بازاریابی و برندینگ

امروزه تمام کسب و کار ها و صنایع در حوزه بازاریابی محصولات و خدمات خود به مشاوران بازاریابی نیاز دارند.

پس از گسترش حوزه بازاریابی به حوزه غیر انتفاعی و مسئولیت های اجتماعی نیز سازمان های مردم نهاد و خیریه نیز توانستند از این خدمات بهره ببرند و وارد فضای حرفه ای تری شوند. سازمان های غیرانتفاعی و خیریه ها در کارزارهای تبلیغاتی یا جمع آوری کمک مالی مشارکت پیدا کردند و مشاوران بازاریابی را برای تخصص منحصر به فرد خود در هنر و علم تبلیغ حفظ کردند. مشاور بازاریابی برای فراهم آوردن دانش، تجربه، مهارت های تخصصی و خلاقیت، ارتباطات و تبلیغات، ابزارها و البته ساعت های کاری که ممکن است در داخل سازمان وجود نداشته باشد به کار گرفته می شود.

21f

انواع مشاوره بازاریابی

مشاور بازاریابی مشاوره های مربوط به استراتژی و برنامه ریزی، برند سازی و موقعیت محصول، مجوز و سایر ملاحظات حقوقی را ارائه می دهند. خدمات مشاوره بازاریابی معمولاً در چهار قسمت ارائه می شود:

  • محصول - چه محصولاتی در دسترس هستند و چگونه بسته بندی و برچسب گذاری می شوند؟
  • قیمت - تعیین قیمت برای جذب مشتری مورد نظر ، ضمن ایجاد سود مطلوب برای شرکت؟
  • تبلیغات - اجازه می دهد تا مصرف کنندگان از طریق ابزارهایی مانند تبلیغات ، فروش شخصی ، تبلیغات و تبلیغات فروش از محصولات مطلع شوند؟
  • محل توزیع - محل فروش محصولات و کانالهایی که برای توزیع محصولات استفاده می شود؟

مشاور بازاریابی در مورد بسیاری از تحولات جدید در بازاریابی، از جمله رسانه های جدیدی که بازاریابی از طریق آنها به مخاطبان مورد نظر خود می رسد، در جریان هستند. یک مشاور برند سازی نیاز به توانایی جستجو در یک کسب و کار و ایجاد راه حل های متناسب با وضعیت منحصر به فرد آن کسب و کار خاص دارد. مهارتهای ارتباطی و رهبری خوب و خلاقیت و درک ذاتی نحوه دستیابی به بازارهای هدف مختلف برای یک مشاور برندینگ ضروری است.

22f

خدمات مشاوره بازاریابی

استراتژی بازاریابی کسب و کار و و نحوه چگونگی تعامل کسب و کار با مشتری موقعیت آن را در بازار رقابتی تعریف می کند. استراتژی مبتنی بر اهداف کلی کسب و کار است. یک استراتژی بازاریابی شامل موارد زیر است:

  • تعریف کسب و کار و محصولات یا خدمات آن
  • ایجاد نمایه ای از مشتریان هدف
  • استفاده از یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل مبارزات بازاریابی گذشته
  • تعیین نقش کسب و کار در بازار در رابطه با رقابت
  • درک جو بازار و نقاط قوت و ضعف بازاریابی
  • از دیگر مهمترین استراتژیها می توان به موقعیت و استراتژی برند - تعریف عناصر یک برند و نحوه قرارگیری آن در بازار - و استراتژی محصول و قیمت اشاره کرد.

 

 

شاید این مقالات را نیز دوشت داشته باشید: 

گیمیفیکیشن و کاربرد آن در بازاریابی , فروش, تبلیغات

چرا کتاب "چنین گفت سان تزو و تحلیل آن برای مدیران مهم است؟

یک مشاوره فروش خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

 

 

برنامه بازاریابی

برنامه ریزی بازاریابی توسط مشاور برند سازی نقشه برداری از روند دستیابی به مشتریان هدف است. سوالات مربوط به برنامه ریزی بازار عبارتند از:

  • مشتریان هدف چگونه به رسانه های آنلاین و آفلاین واکنش نشان می دهند؟
  • چگونه مشتریان هدف محصولات / خدمات فروخته شده را جستجو ، مطالعه ، خرید و خرید می کنند؟
  • چه رویکردهای بازاریابی کارساز خواهد بود؟
  • اگر یک جنبه از طرح تغییر کند چه اتفاقی می افتد؟
  • آیا طرح بازاریابی با استراتژی متناسب است؟
  • آیا می دانیم اگر یک عنصر از طرح را تغییر دهیم چه اتفاقی می افتد؟

23f

بسیاری از ملاحظات دیگر مشاور بازاریابی در استراتژی بازاریابی و روند برنامه ریزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توسعه اهداف و سیاست های بازاریابی
  • پیش بینی فروش
  • راه اندازی خدمات مشتری
  • تحقیقات بازار
  • برنامه ریزی رسانه و تبلیغات

بهترین گزینه مشاور بازاریابی

برخی از مشاوران در درجه اول در زمینه های بزرگتر استراتژی و برنامه ریزی کار می کنند، در حالی که سایر مشاوران ممکن است در اجرای یک طرح بازاریابی مشارکت داشته باشند، که ممکن است این وظایف در ایجاد بروشورها، کاتالوگ ها، لگو و هویت بصری برند، بسته های فروش و طراحی وب سایت ها باشد. همچنین سازماندهی رویدادهای بازاریابی مانند نمایشگاه ها و سمینار ها جزئی از این خدمات می باشد.

مشاوران بازاریابی ممکن است در صنایع زیر بتوانند مشاوره بدهند:

  • مشاور بازاریابی املاک و مستغلات
  • مشاور بازاریابی رستوران
  • مشاور بازاریابی فست فود
  • مشاور بازاریابی باشگاه ورزشی
  • مشاور بازاریابی کافه
  • مشاور بازاریابی کتاب فروشی
  • مشاور بازاریابی صنعت غذایی
  • مشاور بازاریابی آژانس های مسافرتی
  • مشاور بازاریابی خرده فروشی
  • مشاور بازاریابی دیجیتال مارکتینگ
  • مشاور بازاریابی صنایع فلزی و فولاد
  • مشاور بازاریابی بسته بندی و پکینگ
  • مشاور بازاریابی استارتاپ و دانش بنیان
  • مشاور بازاریابی آرایشگاه ها و مزون

برخی از مشاوران فقط با مشاغل بزرگ کار می کنند، در حالیکه برخی دیگر بر مشاغل کوچک و استارتاپ ها متمرکز هستند. از طرفی یکی از جدید ترین حوزه های مشاوره و علم بازاریابی مشاوره بازاریابی سازمانهای غیر انتفاعی و خیریه ها هستند.

24f

شرکت مشاوره بازاریابی

شرکت های مشاور بازاریابی یا آژانس های تبلیغاتی که مشاوران بازاریابی را به عنوان یکی از خدمات خود ارائه می دهند، از مشاوران بازاریابی استفاده می کنند. شرکت های مشاوره برند سازی معمولاً به دنبال مدرک لیسانس یا بالاتر هستند. همچنین معمولاً به آموزش گسترده در محل کار یا تجربه مربوط به آن نیاز دارند و معمولاً بهترین فرصت های پیشرفت را به مشاورانی با تحصیلات بیشتر ارائه می دهند. خود اشتغالی یا اداره مشاغل کوچک گزینه دیگری برای مشاوران بازاریابی است. این مشاوران علاقه بیشتری به آموزش دارند و خدمات خود را حول محور آموزش پرسنل ارائه می دهند.

تحصیلات یک مشاور بازاریابی

مدرک کارشناسی در بازاریابی یا کسب و کار با تأکید بر بازاریابی، نقطه شروع استاندارد صنعت برای مشاوران بازاریابی است. کسب مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی (MBA) با تمرکز بازاریابی یکی بهترین دستاوردهای علمی در صنعت بازاریابی محسوب می شود. مشاورانی که در صنایع مختلفی تجربه کسب کرده اند نیز میتوانند نسبت به رقبای خود از برتری بیشتری برخوردار باشند.

نوشتن دیدگاه

ارسال