احساسات انسان نقش مؤثری در تصمیمگیری او دارند. حتی انسانهای منطقی نیز حین تصمیمگیری درگیر احساسات خود میشوند. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بر خلاف باور عمومی بیشتر مردم تصمیمات خود را بر اساس احساسات و عواطف خود میگیرند.
ارتباط احساسات مصرف کننده با بازاریابی ،تبلیغ و فروش :
بنابراین تحت تأثیر قرار دادن افراد برای تصمیمگیری احساسی یکی از مهمترین نکات بازاریابی است. باید پذیرفت که امروزه، دیگر فروش یک محصول کافی نیست و باید تجربهی استفاده از محصول، آن را از باقی محصولات متمایز کند تا مشتریان وفادار بمانند. برای معرفیِ درستِ این تجربه به مشتریان باید توانایی برانگیختن احساسات درست را در زمان درست داشته باشید.
در زیر به برخی از احساساتی که در استراتژیهای تبلیغات از آنها استفاده میشود اشاره شدهاست:
طمع
در بازاریابی قانونی است که میگوید «به حریص بفروشید، نه به نیازمند» حریص همیشه بیشتر میخواهد و برای طمع خود پول میپردازد. کسی که نیاز دارد فقط برای رفع نیازش کالایی را میخواهد. اگر میخواهید به نیازمند کمک کنید به خیریه بروید! و برای فروش به دنبال طماع باشید. انسانها در اکثر موارد به دلیل خواستههای عاطفی و احساسی خرید میکنند.
برای آشنایی بیشتر با تاثیر احساسات بر بازاریابی، تبلیغ و فروش کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه فرمایید.