می توانیم مشاهده کنیم که وب، به عنوان یک مفهوم، به سختی قابل تعریف است.
این مفهوم معمولاً شامل ایده ها و عباراتی همچون پلتفورم (Platform)، اجتماعی، جوامع، و اجزای تولید شده توسط کاربر میشود. هرچند ابزارهای وبِ، خیلی زیاد هستند؛ با این همه همگیشان یکسری شباهت هایی با هم دارند. ابزارهای وب، معمولاً شامل ترکیبی از این موارد می شوند:
- فیدهای آر اِس اِس: قابلیت عضویت در صفحات مختلف
- کامنت گذاری: قابلیت نظر دادن درباره موضوعات مختلف
- تگ کردن: قابلیت اختصاص یک کلمه کلیدیِ شخصی، به مفهومی خاص (نه فقط سازنده مفهوم، بلکه میتواند توسط همه انجام شود)
- خواندن آر اِس اِسها توسط خوانندگان فید: قابلیت بازیابی و خواندن مطالب موجود در سایتی که عضو آن شدهاید.
- مشاپ: قابلیت ترکیب دو یا چند مورد مختلف، و تبدیل آنها به مفهومی جدید
- برنامه های مبتنی بر وب (به عبارت دیگر، وب به عنوان پلتفورم): قابلیت استفاده از ابزارهای مبتنی بر وب، به جای استفاده از نرمافزار مبتنی بر رایانههای شخصی
- مفاهیم تولید شده توسط کاربر: قابلیت ساخت مفهوم توسط جامعه کاربران
- راهی برای دوست شدن با دیگران: قابلیت تعیین کاربران به عنوان دوست
وب، دست به نوعی انقلاب آنلاین زده است، و بسیاری از مردمانی که به اینترنت دسترسی دارند را تحت تأثیر خود قرار داده است. صنایع انفرادی، متوجه شدهاند مشتریانشان از ابزارهای آنلاین استفاده می کنند، مطالب خود را به این ابزارها می افزایند، و به طور شخصی، خواهان تعامل با یکدیگر، و با شرکت ها هستند.
برای آشنایی با دیگر ابزارهای در حال رشد جامعه دیجیتال،کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه بفرمایید.