فضای فروشگاه (محیط فیزیکی) و جو شناسی در خرده فروشی

محیط فیزیکی بر ادراکات مصرف کننده از طریق مکانیزم‌های  حسی بینایی، شنوایی و بویایی و حتی لامسه مؤثر است. محیط از اهمیت ویژه ای برای خرده فروشان برخوردار است.

شاید مهمترین وظیفه خرده فروشان کنترل محیط فیزیکی به منظور تأثیر بر رفتارها، نگرش‌ها و باورهای مصرف کنندگان به روش مطلوب باشد. برای مثال محیط فیزیکی، پیامدهای با اهمیتی در ساختن نگاره ذهنی از فروشگاه دارد. اگر خرده فروشی می‌خواهد انگاره ذهنی مربوط به طبقات بالای اجتماع را ارائه دهد اینکه محیط فیزیکی با این نگاره سازگار باشد حیاتی است. عامل دیگری که تا اندازه ای از طریق محیط فیزیکی کنترل می‌شود ادراک از ایمنی است. پارکینگ وسیع نزدیک فروشگاه، نور کافی در فضای خارج فروشگاه و فضاهای باز احساس امنیت را برای خریداران افزایش می‌دهند. وجود این چنین ویژگی‌هایی می‌توانند خریدهای شبانه را به خصوص در میان سالمندان که توجه زیادی به آسیب پذیری خود در برابر مجرمان دارند افزایش دهند.

فضای یک فروشگاه بر روی خلق و خوی خریدارن و علاقه آنها به بازدید از فروشگاه اثر می‌گذارد علاوه بر نوع قضاوت مصرف‌کنندگان از کیفیت فروشگاه و تصویر ذهنی آنها از فروشگاه نیز تأثیر دارد.

محیط فیزیکی شامل دکور، صداها، بوها، نورپردازی، وضعیت هوا و سایر عواملی است که عامل محرک را در بر می‌گیرند. محیط فیزیکی زیر مجموعه ای از تأثیرات موقعیتی است که خصوصاً در مورد خرده فروشی‌ها مورد استفاده زیادی دارد.

فرایندی را که مدیران بازاریابی با استفاده از آن تلاش می‌کنند تا محیط فیزیکی فروشگاه خود را با هدف ایجاد خلق و خو و پاسخ‌های خاص در مشتریان خود تغییر دهند جوشناسی می‌نامند. در بحث خدمات و کسب و کارهایی که با ارائه خدمت به مخاطبان سروکار دارند (نظیر بانک‌ها، بیمارستان‌ها، یا رستوران‌ها) جو به محیط خدماتی اشاره دارد.

برای آشنایی بیشتر با فضای فروشگاه و جو شناسی در خرده فروشی،کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه فرمایید.

لینک خرید کتاب

20191227 14124191

نوشتن دیدگاه

ارسال