اثر ازدحام و شلوغی بر رفتار خرید مشتریان

شلوغی عمدتاً نتایج منفی را هم برای خرده فروشی و هم برای مصرف‌کننده در بر دارد. درصد خریدارانی که شلوغی و ازدحام را در محیط حس می‌کنند به تدریج با ورود افراد بیشتر به فروشگاه و کم شدن فضای رفت و آمد افزایش می‌یابد.

20200109 11011082

بیشتر مصرف‌کنندگان شلوغی و ازدحام را ناخوشایند می‌دانند و در تلاش بر می‌آیند تا این احساس ناخوشایند را از بین ببرند. اولین گامی که برای از بین بردن این احساس انجام می‌دهند این است که زمان کمتری را در فروشگاه می‌گذارنند، کمتر خرید می‌کنند، سریع تر تصمیمات خرید خود را اتخاذ می‌کنند و از اطلاعاتی که در ذهنشان نسبت به محصولات قرار دارد کمتر برای اخذ تصمیم خرید استفاده می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که فرد از زمان خرید خود احساس نارضایتی داشته باشد یا خریدهایی را انجام دهد که کمتر برای وی رضایت بخش هستند. بنابراین، احتمال مراجعه او به فروشگاه برای خرید مجدد نیز کمتر می‌شود. بازاریابان باید فروشگاه‌های  خود را به نحوی طراحی کنند که مصرف‌کنندگان از شلوغی و ازدحام فروشگاه کمتر احساس کسالت و خستگی کنند. این کار بسیار دشوار است چرا که خرید از خرده فروشی‌ها بیشتر در مواقع خاص نظیر تعطیلات آخر هفته یا ساعات پایانی روز انجام می‌شود(هاوکینز، 1389).

برای آشنایی بیشتر با اثر ازدحام و شلوغی بر رفتار خرید مشتریان،کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191227 14124191

نوشتن دیدگاه

ارسال