مفهوم و ابعاد برند الکترونیک(برند آنلاین،برند دیجیتال)

با رشد روز افزون وب به عنوان یک کانال بازاریابی قابل اعتماد و ابزاری برای برندسازی، بسیاری از سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای فعالیت‌های برند خود را به سمت فعالیت‌های دیجیتال پیش می‌برند.

20200124 18011773

در نتیجه این حرکت، یعنی حرکت به سمت دنیای آنلاین، برند به عنوان یک امر ضروری در بازاریابی جهت انتقال تصویر برند در ارتباطات اهمیت یافته است. جهت ایجاد برند آنلاین تاثیرگذار، برقراری ارتباط در رسانه‌های اجتماعی امری حیاتی است. همچنین تحلیل محتوا با چندین چالش مواجه گردیده است از جمله: ایجاد اعتماد و اعتبار.

برند سازی الکترونیکی، مجموعه‌ای فشرده از کلیه نوآوری‌ها و فعالیت‌های مستمر و پیوسته در راستای ایجاد و مدیریت یک برند بر خط با مفاهیم، راهبردها و طرح‌های خاص در فضای مجازی است. برند الکترونیک یک منبع اطلاعات و مفروضات است که خریداران اینترنتی از آن به عنوان جایگزین اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات استفاده می‌نمایند (وارد و لی، 2000). امروزه تجارت الکترونیک بسیار اهمیت یافته است چرا که امکان خرید آسان را در هر زمان و مکانی تنها با فشردن یک کلیک موس فراهم نموده است. علاوه بر این مشتریان می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از طریق جستجو در قسمت‌های مختلف وب به دست آورند.

برند آنلاین به کمک بازار تجارت الکترونیک طراحی شده و نشانگر هویت شرکت در وب می‌باشد. به بیان دیگر برند آنلاین، نمادی از نام شرکت است که تعهد، درستی، کیفیت و صداقت را در محیط وب القا نموده و شرکت را از رقبایش متمایز می‌سازد. تفاوت هایی میان برند آنلاین و آفلاین وجود دارد از جمله: تفاوت در سرعت اجرا، تعامل، همگرایی بازار و فروش و اهمیت اعتماد و غیره. در واقع اینترنت مانند شمشیر دولبه عمل می‌نماید به این دلیل که با افزایش آگاهی مشتری، اعتماد افزایش می‌یابد ولی وفاداری به علت تشویق به استفاده از برندهای رقیب، کاهش خواهد یافت. به همین دلیل توجه به ایجاد حس آشنایی، اطمینان و صمیمیت با مشتریان در فضای وب امری ضروری است.

ابعاد برند آنلاین

تمام پنج بعد شخصیت برند که توسط آکر در سال1997 ارائه شد شامل: شایستگی، صداقت، هیجان، پیچیدگی و استحکام در ارتباطات آنلاین نیز قابل استفاده می‌باشد به علاوه دو عامل دیگر که اعتبار و اعتماد می‌باشد (اوپوکو، 2006). علاوه بر این برند آنلاین به عنوان نتیجه‌ای از پیشرفت در اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی محسوب می‌شود. به این معنا که برند آنلاین فقط یک نام یا یک نماد نیست بلکه مجموعه‌ای از ویژگی‌های محصول و خدماتی که با آن نام خاص ارتباط دارند، را در بر می‌گیرد. ارتباطات آنلاین به سطح بالای اعتماد در مقایسه با ارتباطات چهره به چهره نیاز دارد. دلیل اصلی عدم تعامل مشتریان با برند آنلاین، عدم اعتماد به نفس برای شرکت در تجارب آنلاین و عدم اعتماد است. منابع عدم اعتماد شامل نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی، ترس از فرصت طلبی و نا امنی می‌باشند (مورگان- توماس و ولوتسو، 2013).

برای آشنایی بیشتر با مفهوم و ابعاد برند الکترونیک، کتاب دانشنامه برند را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191230 22124929

نوشتن دیدگاه

ارسال