همنوایی با برند چیست؟

هم‌نوایی با برند شاخصی است که تشریح کننده ماهیت این رابطه و میزانی است که مشتری‌ها احساس می‌کنند با برند «روی یک طول موج فکری»  قرار دارند و با آن‌ها هم صدا و هم نوا هستند.

20200119 18012058

هم نوایی شاخصی است که میزان شدت یا عمق نزدیکی روانی مشتری‌ها با یک برند و میزان فعالیت هایی را که تحت تاثیر این حس وفاداری در رفتار مشتری شکل می‌گیرد، نشان می‌دهد (میزان تکرار خرید،  جست وجوی مشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند، حضور در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن برند و برقراری ارتباط با سایر مشتری‌های وفادار). این دوبعد هم نوایی با برند می‌تواند در چهار رده تقسیم شوند :

1)  وفاداری رفتاری

عبارتست از تکرار خرید از یک رده محصول به دلیل تعلق خاطر مشتری‌ها نسبت به برند. پاسخ به پرسش « به چه میزان مشتری‌ها یک برند را خریداری می‌کنند و در هر بار، حجم خرید آن‌ها چقدر است؟» نشان دهنده وضعیت این شاخص در سازمان است.

2) وجود وابستگی‌ها و وفاداری نگرشی

برای ایجاد هم نوایی با برند، مشتری‌ها باید نه تنها نگرش مثبتی نسبت به برند داشته باشند،  بلکه آن را به عنوان برندی ویژه و متمایز بشناسند. به عنوان نمونه، زمانی که مشتری از سطح وابستگی بالایی به یک برند برخوردار است، اعلام می‌کند که «عاشق» این برند است و محصولات آن را به عنوان جزئی از دارایی‌های مورد علاقه خود مطرح می‌کند و استفاده از آن‌ها را یکی از «لذت‌های کوچک» زندگی خود می‌شناسد. ایجاد وفاداری بالا نیازمند ایجاد وابستگی نگرشی عمیق با استفاده از برنامه‌های بازاریابی به شیوه‌ای است که نیازهای مشتری‌ها را کاملا برآورده کند.

3) ایجاد حس تعلق به انجمن

ممکن است برند با ایجاد حس تعلق به انجمن، مفهوم گسترده تری برای مشتری خود پیدا کند. همانندسازی فرد با صاحبان و مشتری‌های یک برند، منعکس کننده یک واقعیت مهم اجتماعی است. زیرا افراد به سایر مشتری‌های برند محبوب خود احساس وابستگی دارند و در حقیقت این حس را با سایر مشتری ها، استفاده کنندگان، کارکنان و تمام کسانی که به نوعی با شرکت ارتباط دارند و نماینده آن شرکت به شمار می‌آیند، به اشتراک می‌گذارند.

برای آشنایی بیشتر با همنوایی با برند،کتاب دانشنامه برند را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191230 22124929

نوشتن دیدگاه

ارسال