مفهوم توسعه برند

توسعه برند مفهومی است که امروزه برای افزایش سهم بازار در میان هر برند، طرفداران ویژه‌ای پیدا کرده است.

این مفهوم به هر تلاشی که در مسیر توسعه یک نام تجاری موفق برای عرضه یک محصول و خدمت جدید در بازار انجام گردد، اطلاق می‌شود. یک توسعه برند موفق و قوی در عرصه برندینگ می‌تواند علاوه بر معرفی قدرتمند برند اصلی، منجر به صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغات شود. توسعه برند به محصولی فراتر از محصول اصلی آن برند از چند جنبه سودآور است: کمک به ارزیابی فرصت‌های موجود برای دسته‌ای از محصولات، شناسایی منابع مورد نیاز، کاهش ریسک‌ها و برآورد درخواست‌ها و ارتباطاتی که با برند وجود دارد از جمله این موارد هستند. از جمله دیگر مزایای توسعه برند عبارتند از: تسهیل پذیرش محصول جدید، بهبود تصویر برند در ذهن مشتری، افزایش بهره وری هزینه‌های تبلیغاتی، ایجاد تنوع برای مصرف کننده، افزایش بازده بسته بندی و برچسب زدن کالا، کاهش هزینه‌های معرفی برند و برنامه‌های بازاریابی، تقویت تصویر برند والد، جان بخشیدن دوباره به برند و آشکارسازی معنای برند.

 از دیدگاه متخصصان در توسعه برند باید به دو مبحث توجه شود:

 1) موضوع مهم و اثرگذار برندینگ که در راس امور باید دیده شود. نکته قابل توجه این است که توسعه برند باید همسو با شخصیت برند پیش رود. بارها و بارها مشاهده شده است که خیلی از برندها با توسعه نامناسب و حساب نشده، به هویت و شخصیت برند خود، آسیب وارد کرده اند. توسعه برند باید با توجه به قواعد و قوانین برندینگ و ارزش‌های برند پیش رود.

 2) باید از توسعه برند به عنوان یک استراتژی برای اهرم افزایش فروش بهره برد. اگر برندی در راستایی غیر از استراتژی برند و صرفا برای افزایش نقدینگی به گسترش محصولات و یا مشتریان خود کند، هم مشتریان و هم محصولاتش در معرض خطر قرار می‌گیرند.

20200119 19013643

توسعه برند یکی از استراتژی‌های سبد برند است که در آن شرکت محصولی با یک برند که تصویر خوبی دارد، اما در طبقه محصولی متفاوتی است به سایر محصولات در طبقات دیگر تسری می‌دهد. سازمان‌ها از این استراتژی برای افزایش و اهرم سازی ارزش ویژه برند استفاده   می‌کنند. توسعه پذیری یک برند به این امر بستگی دارد که تا چه حد تداعیات مشتریان از ارزش‌ها و اهداف برند قوی است. مفاهیم مرتبط با توسعه برند در ادامه آورده شده است:

  • تعمیم (بسط) برند: استفاده از برند معتبر یک محصول از یک رده کالا برای محصولی جدید در رده دیگر به منظور بهره برداری از اعتبار برند قبلی در محصول جدید.
  • سبد برند : سبد برند، مجموعه‌ای از تمامی برندها و رده‌های برندهایی است که هر شرکت برای فروش به خریداران در یک رده خاص از محصولات ارائه می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم توسعه برند،کتاب دانشنامه برند را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191230 22124929

نوشتن دیدگاه

ارسال