گرایشات مشتریانتان را برای خود طی عملیات شرح دهید. (آیین عدم قطعیت، آیین انطباق، آیین تجربه، آیین مالکیت، آیین شگفتی)
آیین عدم قطعیت
مشتری میگوید: «قرار است چه اتفاقی بیافتد؟» هیچ قطعیتی وجود ندارد. مشتریان مطمئن نیستند که قرار است چه روی دهد. بعضی از مشتریانی که در این آیین وجود دارند، درباره کسب و کارتان چیز زیادی نمیدانند، چرا که قبلا با شما معامله ای نداشته-اند. بعضی از مشتریان ممکن است طی معاملات پیشین خود با شما، دچار یک سری عدم قطعیت شده باشند. آیین عدم قطعیت تا اینجا، بزرگترین آیین به شمار میرود و شعبه های بسیاری دارد.
خدمات در این آیین، از طیف غیر قابل قبول، تا متوسط یا رضایت بخش گسترش مییابد. این امری ثابت به شمار نمیرود. علیرغم نشانه های اتفاقیِ ارائه خدماتی عالی، با این همه تجربه در این آیین، متوسط در نظر گرفته میشود. بعضی از مشتریان در این آیین ممکن است ارضاء شوند. مشتریان در این آیین هیچ گونه وابستگی و علاقه حقیقی به کسب و کارتان پیدا نمیکنند.
برای آشنایی بیشتر با آیین های پنج گانه مشتری و تعاریف آن،کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه بفرمایید.