جامعه شناسی و بازاریابی غیر انتفاعی

جامعه شناسی و بازاریابی غیر انتفاعی

جامعه شناسی به عنوان یکی از علوم پایه در بوجود آمدن علم مدیریت جایگاه ویژه و مهمی دارد. بطوری که بسیاری از نظریات مدیریت در چهارچوب های فکری و مکاتب جامعه شناسی شکل گرفت و رشد کرد.

جامعه شناسی و بازاریابی غیر انتفاعی :

در دوره های هماهنگ تاریخی، با تحول در رویکرد ها و پارادایم های علم جامع شناسی شاهد تغییرات در رویکرد های نظریات علم مدیریت هستیم و اگر مبالغه نباشد علم جامع شناسی بیشترین سهم را در بوجود آمدن و تغییر چهارچوب های فکری علم مدیریت دارد. تفکر بازاریابی غیر انتفاعی نیز به عنوان یک چهارچوب فکری وامدار علم جامع شناسی است و پیش از اینکه در قالب یک نظریه و چهارچوب فکری ارائه شود دارای پیش زمینه های فکری در مکاتب جامع شناسی بود. در علم جامع شناسی ما واژه های کنش های خیر خواهانه و رفتار های نوع دوستانه را داریم که معادل رفتار های افراد در محیط بازاریابی غیر انتفاعی هستند. در اینجا منظور از مفهوم کنش همان رفتار افراد است و کنش های خیر خواهانه در حقیقت رفتار های نیکوکارانه می باشد. نظریه پردازان متفاوتی در مورد کنش های خیر خواهانه مطالعه کردند و مدل های متفاوتی برای مطالعه این گونه رفتار ها در علم جامعه شناسی ارائه شده که در این فصل به ارائه آنها می پردازیم. در ضمن در پایان هر نظریه راهکار های بازاریابی برای موسسات مبارزه کننده با فقر ارایه شده است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که به تداوم‌ حیات بشر کمک کرده، همکاری و مشارکت‌ میان انسان‌هاست. از منظر جامعه‌شناسی، مشارکت به عنوان فرآیند تعاملی چند سویه‌ مطرح می‌شود، که مداخله و نظارت مردم و قابلیت سیاسی-اجتماعی نظام را در دستیابی به توسعه، همراه با عدالت اجتماعی‌ در پی خواهد داشت. بنیادی‌ترین اندیشه‌ زیرساز مشارکت، پذیرش اصل برابری مردم‌ است و هدف از آن هم‌فکری، همکاری و تشریک مساعی است. میزان مشارکت اجتماعی افراد یک جامعه در تحقق زندگی بهتر و جامعه ای توسعه یافته تر اثر قابل توجهی دارد. مشارکت وسیع اجتماعی و بسیج نیروهای سازمان یافته ی مردمی، توانمندی افراد را بالا می برد و سبب رشد و توسعه ی پایدار جامعه و حصول شرایط مساعدتر زندگ می گردد. کنش های خیرخواهانه در قالاب مشارکت افراد شکل می گیرد(آتال، 1379). رويكردهاي نظري مربوط به مشاركت در امور خیرخواهانه مي تواند در گستره وسيعي از ديدگاه هاي جامعه شناسانه قرار گيرد برخي دیدگاه ها این رفتارها را به عنوان انگيزه و حالتي ذهني در نظر گرفته اند و برخي ديگر به آنها به عنوان تظاهرات رفتاري نگاه كرده اند و آنها را يك پيامد ذهني كسب شده تعبير نموده اند. اين تقابل دیدگاهها، در تبيين رفتارهاي افراد، طيفي را تشكيل مي دهند كه دريك سو تاكيد بر جنبه هاي فردي و شخصيتي (زيستي، روان شناختي) و در سوي ديگر تاكيد به جنبه هاي فرا فردي (جامعه شناختي) گردیده است. در ادامه به بررسی رویکرد های علم جامعه شناسی به کنش های خیر خواهانه می پردازیم:

  • مكتب مبادله و کنش های خیرخواهانه
  • نظریه کنش اجتماعی و کنش های خیر خواهانه
  • نظریه ی فطری گرایی و کنش های خیر خواهانه
  • نظریه ی اثر بخشی و کنش خیر خواهانه
  • نظریه کنش موجه فیش بین و آجزن و کنش خیر خواهانه

 

تهیه کتاب بازاریابی غیرانتفاعی از سایت های برند

 

 

نوشتن دیدگاه

ارسال