بررسی چند عصاره برند موفق و پیشنهاداتی برای بهبود عصاره برند

شرکت‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که با برندسازی قوی توانسته اند موقعیت مناسبی به دست آورند و ماندگار شوند، در ادامه به نمونه هایی از این برندهای موفق اشاره می‌کنیم:

فولرز بروریدر آگهی تبلیغاتی خود به این نکته اشاره می‌کند که شرکت آبجوسازی ما در لندن از سال 1845 در کنار تامز فعالیت می‌کند. در این آگهی هم به موقعیت منحصر به فرد و هم به قدمت خود اشاره می‌نماید. همچنین هرشی در آگهی تبلیغاتی خود به این نکته اشاره می‌کند که سابقه بالای 100 دارد و هنوز هم هرشی کیسز معروف خود را تولید می‌نماید. در واقع هرشی در این آگهی به قدمت و اصالت خود تکیه کرده است و با یادآوری محصولات اولیه خود سعی در بازیابی و تثبیت جایگاه خود دارد.

 این گونه استراتژی‌های بازاریابی نه تنها بر ریشه و پیشینه خود تمرکز دارند بلکه بر ارتباطات منحصر به فرد خود تاکید می‌نمایند. در واقع، اکثر سازمان‌های مدرن امروزی شباهت بسیار کمی به مراحل اولیه فعالیت خود دارند به دلیل اینکه با جهانی شدن کسب و کار، محل تولید محصولات و نحوه تولید آنها نسبت به حالت اولیه خود در زمان تاسیس بسیار تغییر کرده است. با این حال برندهای موفق با تاکید بر گذشته خود و یادآوری این نکته که ما هنوز مانند گذشته فعالیت می‌کنیم و تغییر نکرده ایم، سعی دارند به مصرف کنندگان خود تاکید نمایند که عصاره و هویت برند آنها ثابت مانده و تغییری نکرده است. بعلاوه توجه به این نکته ضروری است که بعضی از کشورها به عنوان محل ساخت محصولات با کیفیت در میان مصرف کنندگان شناخته شده است پس این نقطه قوتی برای برندهایی است که در این گونه کشورها تولید می‌شوند و با تکیه بر این نکته، بر هویت قوی خود تاکید دارند. نکته قابل توجه دیگر، تمایل مصرف کنندگان به خرید محصولاتی است که در کارخانه اولیه و اصلی در کشور مبدا اولیه تولید شده اند. در واقع کشور و کارخانه اولیه محل ساخت محصول به عنوان هویت و عصاره برند در نظر گرفته می‌شود. از طرفی دیگر تاکید بر اصالت و تقلبی نبودن محصولات، می‌تواند بر هویت برند تاثیرگذار باشد.

معمولاً مصرف کنندگان به منحصر به فرد بودن محصول حساسیت نشان می‌دهند و این نکته بر درک آنها از کیفیت محصول و قصد خرید مجدد آنها تاثیرگذار می‌باشد. یکی از ویژگی هایی که نشان از منحصر به فرد بودن محصول دارد این است که در کشورهای توسعه یافته و مشهور تولید شده باشند نه در کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته. گاهی نیز به دلیل داشتن غرور ملی، افراد تمایل بیشتری به خرید محصولات وطنی دارند و این نکته منحصر به فرد در مورد برخی از محصولات محسوب شده که می‌توانند بر آن تاکید نمایند. در واقع اصالت می‌تواند ابعاد مختلف دیگری از تولید محصول را به غیر از کشور محل تولید شامل شود مانند روش تولید، ظاهر محصول، ارتباطات با افراد یا مکانهایی خاص و ارزش شرکت. که باید به تمامی این ابعاد در طراحی شعارهای تبلیغاتی و فرایندهای معرفی محصول توجه شود چرا که هریک از این ابعاد، معرف بخشی از هویت و عصاره برند می‌باشند (نیومن و دهار، 2014).

20200124 19012081

برای بهبود عصاره برند راههایی پیشنهاد می‌شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

1) جایگاه واقعی خود را برای مشتریان مشخص کنید. گاهی اوقات صاحبان کسب و کار به جای توصیف موقعیت واقعی کنونی خود، موقعیتی را که می‌خواهند در آینده به آن دست یابند برای مشتریان توصیف می‌کنند. بالاخره در هر فعالیتی نقاط قوت و ضعفی وجود دارد، این بستگی به نحوه کسب و کار دارد که نیاز است تمام واقعیات بیان شود و یا تنها نقاط قوت برجسته شود.

2) ترسیم و توصیف طیف گسترده‌ای از منابع در دسترس مانند مصرف کنندگان، شرکا و کارمندان، هم برای افرادی که سواد بازاریابی دارند و هم افرادی که سواد بازاریابی ندارند. هر برندی نیاز به سرنخی دارد که به وسیله آن افراد مختلف بتوانند آن را درک و یادآوری نمایند. این سرنخ می‌تواند یک شعار تبلیغاتی باشد که سالیان سال در ذهن افراد باقی بماند و یا یک ویژگی منحصر به فرد برای محصول یا خدمت و یا ارتباطات خاص برند با مصرف کنندگان مشهور مانند هنرمندان، ورزشکاران، گروههای موسیقی و غیره (کلی، 1998).

برای آشنایی بیشتر با عصاره برند و روش های بهبود عصاره برند،کتاب دانشنامه برند را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191230 22124929

نوشتن دیدگاه

ارسال