بهتر است کار خود را با تعریف معماری اطلاعات (IA) شروع کنیم.
بر اساس ویکی پدیا، این عبارت، خیلی ساده یعنی: «هنر و دانشِ اظهار یک مدل یا مفهوم، برای اطلاعات.» لولیز روزنفلد، و پتر مورویل، در کتاب خود به نام «معماری اطلاعات برای وُرلدوایدوب (World Wide Web): طراحی وب سایتهایی در مقیاس بزرگ»، تعاریف دقیق تری ارائه میدهند:
- طراحی ساختاریِ محیطهای اطلاعاتیِ به اشتراک گذاشته شده؛
- ترکیبی از سازماندهی، برچسب گذاری، جستوجو، و سیستم های راهبریِ درونِ وبسایت ها و اینترانت ها؛
- هنر و دانشِ شکل دادن به محصولات اطلاعاتی و تجربه ها، برای پشتیبانی از قابلیت استفاده و قابلیت جست و جو.
- تخصصی در حال رشد، و مجموعه ای از فنون که بر معرفی اصول طراحی و معماری به دنیای دیجیتال تمرکز پیدا کردهاند.
بر اساس این تعاریف، میتوان گفت معماری اطلاعات، اختصاص دادن ساختار به اطلاعاتی است که برای وبسایت ها میسازیم. طبق گفته های روزنفلد و مورویل، چهار نوع معماری اطلاعات در وبسایت ها موجود است: جست و جوها، سیستم های سازمانی، سیستم های برچسبگذاری، و سیستم های راهبری.
برای آشنایی بیشتر با معماری اطلاعات و عناصر تجربه موجود در آن کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه بفرمایید.