عناصر تجربۀ موجود در معماری اطلاعات

بهتر است کار خود را با تعریف معماری اطلاعات (IA) شروع کنیم.

بر اساس ویکی­ پدیا، این عبارت، خیلی ساده یعنی: «هنر و دانشِ اظهار یک مدل یا مفهوم، برای اطلاعات.» لولیز روزنفلد، و پتر مورویل، در کتاب خود به نام «معماری اطلاعات برای وُرلد­واید­وب (World Wide Web): طراحی وب سایت‌هایی در مقیاس بزرگ»، تعاریف دقیق­ تری ارائه می­دهند:

  • طراحی ساختاریِ محیط­های اطلاعاتیِ به اشتراک گذاشته شده؛
  • ترکیبی از سازماندهی، برچسب­ گذاری، جست­و­جو، و سیستم ­های راهبریِ درونِ وب‌سایت­ ها و اینترانت ­ها؛
  • هنر و دانشِ شکل دادن به محصولات اطلاعاتی و تجربه ­ها، برای پشتیبانی از قابلیت استفاده و قابلیت جست و جو.
  • تخصصی در حال رشد، و مجموعه ­ای از فنون که بر معرفی اصول طراحی و معماری به دنیای دیجیتال تمرکز پیدا کرده­اند.

20200112 18012694

بر اساس این تعاریف، می­توان گفت معماری اطلاعات، اختصاص دادن ساختار به اطلاعاتی است که برای وب­سایت­ ها می­سازیم. طبق گفته­ های روزنفلد و مورویل، چهار نوع معماری اطلاعات در وب­سایت ­ها موجود است: جست­ و جو­ها، سیستم­ های سازمانی، سیستم­ های برچسب­گذاری، و سیستم­ های راهبری. 

برای آشنایی بیشتر با معماری اطلاعات و عناصر تجربه موجود در آن کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191227 14124191

نوشتن دیدگاه

ارسال