تمرکز جامعه دقیقا به چه معناست، و چگونه میتواند به تجربیات در فضای دیجیتالی سهولت بخشد؟
برای پاسخ به این سؤال، بهتر است نخست به معنای تمرکز جامعه در فضاهای فیزیکی همچون همایشات تالار شهر بپردازیم. در چنین همایشاتی، مردم بر یکدیگر تمرکز میکنند: گوش میدهند، باورهایشان را به اشتراک میگذارند، و درباره نیازمندیهای جامعه خود بحث میکنند. این نوع ارتباط به اعضای جامعه امکان میدهد تا نظرات و دغدغه های خویش را به گوش دیگران برسانند و به این ترتیب، صدایی برای جامعه ایجاد میشود. در چنین حالتی، میتوان گفت تمرکز جامعه یعنی تأکید بر ایدهها، دغدغهها و تعاملات شرکت کنندگان.
تعاملات دیجیتالی
در یک محیط فیزیکی، هنگامی که دو یا چند نفر با یکدیگر تعامل میکنند، گفت وگو صورت میگیرد. گفت وگوی دیجیتالی نیز مشابه همین است. در یک گفتوگوی دیجیتالی، یک نوع تعامل دیجیتالی رخ میدهد. دست کم دو نوع تعامل دیجیتالی وجود دارد: تعامل با ابزاری آنلاین، و تعامل با یک انسان.
برای آشنایی بیشتر با تمرکز جامعه و نحوه ایجاد سهولت به تجربیات در فضای دیجیتال،کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه بفرمایید.