15 مثال از کاربرد گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان

کاربرد گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان یکی از مهمترین کارکرد های مهم آن است. اگر تعداد قدم های روزانه خود را اندازه گیری کنید یا یک گیاه مجازی را برای نوشیدن آب بیشتر در روز پرورش دهید، قبلاً قربانی جذابیت های گیمیفیکیشن شده اید. آیا خبر بدی است؟ برعکس! برنامه‌ها، دستگاه‌ها و درمان‌های گیمیفی‌شده به تدریج در هر زمینه‌ای از مراقبت‌های بهداشتی ظاهر می‌شوند و تغییر رفتار را آسان‌تر و سرگرم‌کننده‌تر می‌کنند.

در اینجا بهترین نمونه های گیمیفیکیشن هستند!

 قبل از شروع مطالعه با گیمیفیکیشن و رویکرد آن آشنا شوید

آنچه در این مقاله میخوانید :

چرا اینقدر تغییر دادن عادات رفتاری سخته؟

 گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان چه می کند؟

 گیمیفیکیشن در مراقبت های بهداشتی

 طراحی بازی عالی در بهداشت و درمان دشوار است

 گیمیفیکیشن در آمادگی جسمانی

گیمیفیکیشن در درمان دارویی و بیماری مزمن

 گیمیفیکیشن برای بچه ها

 گیمیفیکیشن در فیزیوتراپی و توانبخشی

 مشاور گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان

 

گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان

چرا اینقدر تغییر دادن عادات رفتاری سخته؟

لباس های پولک دار، شامپاین و چهره های خندان در حال شمارش معکوس برای سال جدید. چند بوسه اینجا و چند تصمیم آنجا. این بار سامانتا فکر کرد همه چیز متفاوت خواهد بود. او هر سال تصمیم می‌گرفت که سبک زندگی‌اش را به چیزی بهتر تغییر دهد، اما نمی‌توانست در درازمدت تغییری پایدار ایجاد کند. اما این بار او کاملا مصمم بود. در هفته‌های اول ژانویه، کفش‌های جدید و لباس‌های فعال خرید، هفته‌ای دو بار شروع به کلاس اسپینینگ کرد و به خود قول یک آخر هفته دوچرخه‌سواری را به عنوان جایزه در بهار داد.

کاربرد گیمیفیکیش در بهداشت و درمان

اما پس از آن در فوریه، جشن تولد جیم با جلسه تمرینی او برخورد کرد، بنابراین او آن را از دست داد. پس از آن، مادرش به دلیل درد قفسه سینه باید به بیمارستان آورده شود، در حالی که بار دیگر یخچال او خراب شد و باید منتظر تکنسین بود. مارس از قبل روی او بود که متوجه شد - او دیگر به ورزشگاه نمی رود.

داستان او یکی از ماست، فرقی نمی‌کند درباره ورزش باشد، غذا خوردن، مطالعه بیشتر یا کمتر کار کردن. من با Jurriaan van Rijswijk، رئیس بنیاد Games for Health Europe صحبت کردم که چرا اتخاذ عادات جدید بسیار سخت است. کارشناس گیمیفیکیشن گفت که انگیزه یکی از عوامل تغییر رفتار است، اما وفاداری به موضوع تغییر چیزی است که مردم معمولاً به آن توجه نمی کنند. مسئله پول در مقابل زمان اغلب دلیل شکست تغییر رفتاری درازمدت مطلوب است. بنابراین به جای اینکه بخواهید با اجناس لباس ورزشی یا وسایل گران قیمت راه خود را بخرید، ابتدا باید با منابع و فناوری محدود زمان خود را صرف ورزش کنید. سپس به تدریج رفتار جدید ارزشمند می شود و شما بیشتر و بیشتر از زمان ارزشمند خود را صرف انجام آن خواهید کرد.

فناوری می تواند مربی شما در حمایت از تغییرات پایدار باشد

 فناوری می تواند مربی شما در حمایت از تغییرات پایدار باشد

کلید موفقیت تعهد زمانی یا وفاداری به موضوع است. دسترسی به هر دو واقعا سخت است، اما عواملی وجود دارد که آن را آسان تر می کند. برخی از افراد با احساس اجتماع و معاشرت انگیزه می‌گیرند، برخی دیگر با دریافت پاداش برای دستاوردهای خاص، رقابت با دیگران، مشاهده داده‌ها و اندازه‌گیری‌ها درباره موفقیت‌های کوچک یا سرگرم‌کننده کردن کل فرآیند.

کلید موفقیت تعهد زمانی یا وفاداری به موضوع است

گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان چه می کند؟

فناوری می‌تواند بسیاری از این عوامل را ترکیب کند و می‌تواند به ابزاری برای آزادسازی منابع تبدیل شود که به ما کمک می‌کند زمان بیشتری را برای هدف مورد نظر صرف کنیم. من سال هاست که پارامترهای سلامتی و علائم حیاتی خود را اندازه گیری می کنم. می دانم که گاهی ده دقیقه دیگر می دوم تا امتیاز دیروزم را بزنم. با این حال، افراد زیادی هستند که اگر داده های خام آنها را نشان دهید انگیزه کافی برای آنها وجود ندارد، آنها به چالش ها، پاداش ها یا برخی از جامعه نیاز دارند. گیمیفیکیشن می تواند این کار را برای آنها انجام دهد.

گیمیفیکیشن در مراقبت های بهداشتی

 

مطالعه این مقاله میتواند برایتان مفید باشد: کاربرد گیمیفکیشن در بهداشت و درمان و حوزه پزشکی

 

گیمیفیکیشن در مراقبت های بهداشتی

بازی توجه ما را متمرکز و کنترل می کند، به نقاط قوت ذاتی ما ضربه می زند، ما را کاملا به وجد می آورد و ما را به انعطاف پذیری بیشتر در دستیابی به مهارت های قدرتمندتر و موثرتر وادار می کند. به همین دلیل است که بسیاری معتقدند برای تغییر رفتار در مراقبت های بهداشتی عالی است. یک بازی چیزی فراتر از جمع آوری خودکار علائم حیاتی و اعلان ها است. خدمات گیمیفی شده ما را درگیر می‌کند، ما را با انگیزه نگه می‌دارد و به ما کمک می‌کند تا در مسیر پردست‌انداز تغییر حرکت کنیم. این ترکیبی از یک دوست عالی و یک پدر و مادر مهربان است. به همین دلیل است که معتقدم راه‌حل‌های بازی‌سازی‌شده مانند اپیدمی‌ها در مراقبت‌های بهداشتی نیز گسترش خواهند یافت.

طراحی بازی عالی در بهداشت و درمان دشوار است

همانطور که قبلاً از موارد بالا متوجه شدید، طراحی بازی یک منطقه بسیار دشوار است. شما به چیزی نیاز دارید که شما را به سمت خود بکشاند اما شما را معتاد سمی نکند، که سرگرم کننده است اما همچنین آموزنده است، که چالش های دست یافتنی اما نه به این آسانی را ایجاد می کند. در مورد

مشکل ترین بخش یک دستگاه یا برنامه گیمیفی شده صحبت نکنیم: توانایی آن برای دستیابی به تغییرات پایدار.

بازی پردازی در بهداشت و درمان

اخیراً یک مطالعه وجود دارد که اثرات پوکمون گو(Pokémon Go) را بررسی کرده است. مدت کوتاهی پس از انتشار ماجراجویی شکار هیولای کوچک، شور و شوق زیادی وجود داشت که با فعال کردن بیشتر کاربران، اعتیادی سالم به همراه خواهد داشت. پله های بازیکنان پوکمون گو از میانگین 4256 پله در روز به 5123 پله در هفته اول بازی افزایش یافت. با این حال، پس از آن، به تدریج کاهش یافت و به جایی که در هفته ششم شروع شد، بازگشت. این الگو در میان زیر گروه‌های مختلف بر اساس پیاده‌روی محله، سطح درآمد، سن و موارد دیگر سازگار بود.

با این حال، نمونه‌های خوبی از اپلیکیشن‌ها و خدماتی وجود دارد که انگیزه، پاداش و تعهد را تقویت می‌کنند. اگر به این واقعیت احترام بگذاریم که فقط زمانی کار می کند که مشارکت داوطلبانه و خودانگیزه باشد، آنها واقعاً می توانند در دستیابی به چیزهای بزرگ کمک کنند. در اینجا، من برخی از شناخته شده ترین فناوری های دیجیتال مبتنی بر بازی در مراقبت های بهداشتی را جمع آوری کردم.

گیمیفیکیشن در آمادگی جسمانی

قبلاً به Fitbit & Co اشاره کردم: چگونه چالش‌های رایج را می‌توان از طریق رابط‌های انجمن Fitbit تنظیم کرد و چگونه رقابت می‌تواند انگیزه اجرای بهتر ورزشگاه و تعداد قدم‌ها باشد. EveryMove همچنین روی رقابت شما حساب می کند. داده‌ها را از ردیاب‌ها و برنامه‌هایی که قبلاً استفاده می‌کردیم جمع‌آوری می‌کند تا به دوستان اجازه دهیم پیشرفت یکدیگر را مقایسه کنند. انگیزه اجتماعی، مانند دیدن اینکه دوستانم امروز برای دویدن رفتند اما من هنوز نرفتم، انگیزه قوی است.

اپلیکیشن در حوزه بهداشتی

بلو شیلد کالیفرنیا، یک بیمه‌گر سلامت غیرانتفاعی، تلاش می‌کند تا سلامتی را از طریق رسانه‌های اجتماعی سرگرم‌کننده کند. شرکت‌کنندگان امتیاز، نشان، وضعیت کسب می‌کنند و پیشرفت خود را مشاهده می‌کنند. سپر آبی ادعا می کند که 80 درصد از کارکنان آن شرکت کرده اند و 50 درصد کاهش شیوع سیگار داشته اند.

CaféWell با برنامه های بهداشتی خود کاری مشابه انجام می دهد. این تمرکز بر ارائه راهنمایی و حمایت از افرادی است که می خواهند زندگی سالم تری داشته باشند. در برنامه‌های شخصی‌شده، آن‌ها بر نیازهای شما تمرکز می‌کنند تا بهتر غذا بخورید، ورزش را در زندگی‌تان بگنجانید، استرس را کاهش دهید یا آن مایل اضافی را پیاده‌روی کنید. اپلیکیشنی به نام Pact از این هم فراتر می رود: پیشرفت تناسب اندام را در دستگاه های تلفن همراه ردیابی می کند و آن دسته از اعضایی که استانداردهای تناسب اندام خود را برآورده نمی کنند باید به صندوقی کمک کنند که به اعضایی که استانداردهای آنها را برآورده می کنند پاداش می دهد. ایده ساده است: اگر مجبور باشید با پولی که به سختی به دست آورده اید برای چیزی بپردازید، قبل از اینکه تنبل شوید دو بار فکر می کنید.

 

گیمیفیکیشن در درمان دارویی و بیماری مزمن

Mango Health یک اپلیکیشن گوشی هوشمند طراحی کرده است که برای تشویق بیماران به مصرف به موقع داروهایشان طراحی شده است. کاربران زمان مصرف داروها را تعیین می کنند و برنامه به آنها یادآوری می کند. همچنین اطلاعاتی در مورد داروها ارائه می دهد و در مورد تداخلات دارویی و عوارض جانبی هشدار می دهد. با مصرف صحیح داروها، کاربران در قرعه کشی هایی که هر هفته برگزار می شود، امتیاز کارت های هدیه یا کمک های خیریه کسب می کنند.

گیمیفیکیشن در درمان دارویی

گلوکز سنج بایر Didget که به پلتفرم بازی Nintendo DS متصل می شود، برای کودکان 4 تا 14 ساله در نظر گرفته شده است. این دستگاه با پاداش دادن به آنها برای آزمایش مداوم قند خون به مدیریت دیابت آنها کمک می کند. با جمع شدن امتیاز، سطوح و گزینه های جدید بازی باز می شوند. تخته‌های رهبر با بچه‌هایی که بیشترین امتیاز را جمع‌آوری کردند، بازی‌های وب و همچنین یک انجمن آنلاین وجود دارد.

گیمیفیکیشن و مدیریت دیابت

استارت آپ اتریشی، mySugr همچنین راه حل های بازی سازی شده خود را برای مدیریت دیابت به شیوه ای سرگرم کننده هم برای کودکان (برنامه mySugr Junior) و هم برای بزرگسالان ارائه می دهد. به عنوان خالق هیولای ناز دیابت، mySugr در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر ثبت نام کرده است، در 52 کشور و به 13 زبان مختلف موجود است. اخیراً توسط شرکت جهانی داروسازی Roche خریداری شده است.

.

گیمیفیکیشن برای بچه ها

به‌ویژه استفاده از گیمیفیکیشن برای راه‌حل‌های پزشکی با هدف کودکان بسیار مهم است، زیرا آنها معمولاً اهمیت درمان‌ها یا داروها را برای سلامتی خود درک نمی‌کنند، در درازمدت فقط بدبختی‌های کوتاه‌مدت را در نظر می‌گیرند. آنها نمی خواهند قرص های تلخ را قورت دهند یا سبزیجات بخورند، نمی خواهند به درمان بروند یا در بیمارستان بمانند. گیمیفیکیشن می تواند به کودکان کمک کند فراموش کنند که تحت درمان یا درمان پزشکی هستند. اگر آنها بر این باورند که راز تمدن دیرینه ای را با این قرص می بلعند و فقط باکتری روده آنها می تواند آن رمز را رمزگشایی کند، با کمال میل هر دارویی را مصرف می کنند.

به عنوان مثال، صلیب سرخ آمریکا اپلیکیشنی به نام Monster Guard با تمرکز بر کمک به آماده سازی کودکان برای شرایط اضطراری توسعه داد. از طریق "آکادمی نگهبان هیولا" به بچه ها می آموزد که چگونه در هنگام آتش سوزی در خانه، طوفان، سیل یا سایر بلایای طبیعی آماده شوند و ایمن بمانند، و آنها برای انجام وظایف امتیاز و مدال دریافت می کنند.

گیمیفیکیشن برای کودکان

تربیت کودکی با تمرکز بر سلامت و تناسب اندام نیز از طریق گیمیفیکیشن آسانتر است. برای مثال Leapband یا Vivofit jr. بچه ها را تشویق می کند که در حرکت بمانند. دومی مراحل، خواب و 60 دقیقه فعالیت توصیه شده روزانه را دنبال می کند. بچه‌ها می‌توانند سکه‌هایی را برای بازخرید پاداش‌های توافقی به دست آورند، در حالی که والدین می‌توانند مراحل و دقایق فعال بچه‌ها را زیر نظر بگیرند، کارهای خانه را تعیین کنند و حتی آن جوایز مجازی را اهدا کنند.

گیمیفیکیشن برای بچه ها

گیمیفیکیشن در فیزیوتراپی و توانبخشی

پس از یک آسیب جدی یا سکته مغزی، رسیدن به یک سطح مطلوب از استقلال در مورد حرکت یا فعالیت های دیگر دشوار و زمان بر است. اگر در تصور اینکه مقابله با چالش های روزمره پس از بیدار شدن از یک تصادف چگونه است، مشکل دارید، برنامه بازی SCI Hard را که توسط دانشگاه میشیگان ساخته شده است، امتحان کنید. درمان‌های گیمیفی شده می‌تواند به سرگرم‌کننده‌تر کردن توانبخشی، توانایی‌های کششی بازیگوش و منحرف کردن توجه از درد کمک کند. Reflexion Health از یک سیستم بازخورد ویدیویی برای اصلاح حرکات بیماران استفاده می کند که تمرینات مبتنی بر فیزیوتراپی را انجام می دهند. این سیستم در خانه بیماران کار می کند.حرکات توسط فیگورهای متحرک مدل سازی می شوند. فناوری هدایت حرکتی حرکات بیماران را با حرکات مدل‌ها مقایسه می‌کند و راهنمایی‌ها و پیشنهادات اصلاحی را ارائه می‌دهد

گیمیفیکیشن در فیزیوتراپی

یک شرکت کانادایی، GestureTek Health، برنامه های کاربردی خاص برای سلامت، ناتوانی، و توانبخشی را توسعه می دهد. برنامه‌های ورزشی VR آن، بیماران را قادر می‌سازد تا در حالی که توانایی‌های فیزیکی و شناختی خود را افزایش می‌دهند، سرگرم شوند. MindMaze دستگاه‌هایی ایجاد کرد که از فناوری‌های واقعیت مجازی، تصویربرداری مغز و بازی برای آموزش مجدد مغز در قربانیان سکته مغزی استفاده می‌کنند. همچنین بر روی راه حل هایی برای آسیب نخاعی و بیماران قطع عضو کار می کند.

در دنیای پزشکی، انطباق کلمه ای است که برای توصیف اینکه بیماران تا چه اندازه از درمان پیروی می کنند استفاده می شود. با این حال، هر چه بیماران بیشتر و بیشتر توانمند می شوند، این بیان بیشتر و بیشتر توهین آمیز می شود زیرا فرض می کند که بیماران کورکورانه از دستورات پزشک پیروی می کنند و به طور داوطلبانه از توصیه ها پیروی نمی کنند. در عوض، آنها می خواهند به طور فعال در سلامت خود شرکت کنند، آنها می خواهند که رابطه بیمار و پزشک در یک سطح برابر باشد. به جای رعایت، آنها می خواهند در بلندمدت انگیزه داشته باشند.

 

مشاور گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان

 

چنانچه نمیدانید یک مشاورگیمیفیکیشن در چه زمینه هایی به مشتریان خود مشاوره میدهد این مقاله را بخوانید:  خدمات مشاور گیمیفیکیشن

دکتر محسن سیفی

یکی از بهترین مشاوران گیمیفیکیشن و بازاریابی ایران دکتر محسن سیفی می باشد. ایشان در اصفهان فعالیت می کنند و زمینه تخصصی ایشان از ابتدا فروش و بازاریابی بوده است.

جهت آشنایی بیشتر با تخصص و مهارت ایشان پیشنهاد میکنیم رزومه کاریشان را در صفحه "درباره ی ما" مطالعه کنید.

آقای دکتر محسن سیفی چندین کتاب کاربردی در زمینه گیمیفیکیشن داشته اند که از منوی "کتابها" در همین سایت میتوانید تهیه کنید.

 

جهت رزرو وقت مشاوره از دکتر محسن سیفی با تلفن 09120602447 تماس بگیرید.

 

نوشتن دیدگاه

ارسال