10 اشتباه مهلک طراحی گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن همانگونه که مثبت و سازنده است می تواند مهلک و خطرناک باشد و موجب شکست کسب و کار شود. در جای خود، گیمیفیکیشن فرآیندی است که مکانیک های بازی را در نظر می گیریم و آنها را در موقعیت های غیر بازی سازی به کار می بریم.

 

استفاده از گیمیفیکیشن در محل کار به دلیل تأثیر مثبت ثابت شده آن بر تعامل و انگیزه کارکنان، به یک ابتکار محبوب تبدیل شده است که در دفاتر سراسر جهان معرفی شده است. ولی کاربرد های غلط و غیر علمی آن به شدت سازمان را از اهداف استراتژیک خود دور می کند. مقاله زیر در خصوص اشتباهات رایج طراحان گیمیفیکیشن نکاتی را ارائه کرده است

 10mis 1

خطرات گیمیفیکیشن

به دلیل سادگی، گیمیفیکیشن در محیط کار واقعاً آسان است. در حالی که مزایای گیمیفیکیشن بسیار زیاد است، اما در صورت بروز اشتباه ممکن است اشتباه شود. اینجاست که متوجه می شویم طراحی گیمیفیکیشن خود را به مشاور تازه کاری نسپاریم - ما ده اشتباه مهلک گیمیفیکیشن را جمع آوری کرده ایم تا به شما کمک کنیم یک ابتکار گیمیفیکیشن را به طور یکپارچه در کسب و کار خود معرفی کنید. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید آنها چه هستند!

 

هدف نهایی گیمیفیکیشن

هدف نهایی انگیزه گیمیفیکیشن این است که کارمندان و مشتریان خود را به نتایج بالاتری برسانید. با این حال، یک نقص مهلک راه‌حل گیمیفیکیشن زمانی است که پاداش‌ها از نتایج مهم‌تر می‌شوند. خطری که هنگام سبقت گرفتن پاداش‌ها از نتایج با آن روبرو می‌شوید این است که اگر به دلایلی تصمیم به توقف استفاده از گیمیفیکیشن بگیرید، انگیزه و تعامل به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، زیرا تیم شما مدت‌ هاست که رسیدن به اهداف خود را فراموش کرده است زیرا آنها بر پیروزی تمرکز کرده‌اند. در عوض جوایز یک راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که مطمئن شوید همیشه با اهداف خود شروع می کنید و سپس راه حل بازی سازی خود را حول این اهداف شکل می دهید، نه برعکس.

مشاور گیمیفیکیشن در فروش

مشاور گیمیفیکیشن در فروش دکتر محسن سیفی می باشد. ایشان مشاور گیمیفیکیشن در فروش را به شکل علمی از سال 1394 شروع کرد و دارای سه کتاب در حوزه گیمیفیکیشن می باشد. همچنین ایشان اولین رئیس کمیته علمی گیمیفیکیشن در ایران است و اولین کنفرانس علمی گیمیفیکیشن در ایران را برگزار کرده است. برای دریافت مشاوره با ایشان کافی است با شماره 09120602447 تماس بگیرید و با درخواست مشاوره از طریق سایت بدهید.

10اشتباه مهلک گیمیفیکیشن

1. نداشتن اهداف مشخص

شما باید اهداف واضحی از آنچه از تیم خود انتظار می رود تعیین کنید. خواسته های واضحی در مورد آنچه می خواهید از طریق گیمیفیکیشن به دست آورید و انتظارات شما از کارکنان و نگرش آنها نسبت به برنامه مشخص کنید. جدای از تعیین اهداف روشن برای تیم خود، همچنین باید در نظر داشته باشید که چه رفتارهایی را می خواهید از طریق گیمیفیکیشن تشویق کنید.

موسسه تحقیقاتی گارتنر در سال 2012 پیش‌بینی کرد که 80 درصد از برنامه‌های گیمیفیکیشن تا سال 2014 با شکست مواجه خواهند شد. طراحی ضعیف معاون پژوهشی گارتنر به ویژه در مورد خطرات «سیلی زدن نشان‌های بی‌معنی بر روی فعالیت‌ها و ایجاد برنامه‌های بازی‌سازی‌شده که به سادگی برای مخاطب هدف جذاب نیستند» هشدار داد. مخاطب هدف، در این مورد، کارمندان شما هستند، بنابراین تغییراتی را که می‌خواهید ببینید، تعیین کنید و تاکتیک‌های گیمیفیکیشن خود را بر این اساس قرار دهید.

2. اجازه دهید رقابت بیش از حد شدید شود.

برای روحیه تیم مهم است که اجازه ندهید رقابت دوستانه شما بدتر شود.گیمیفیکیشن هرگز نباید باعث رنجش کارکنان شود. یکی از راه های جلوگیری از این امر، پاداش دادن به تیم خود و همچنین دادن پاداش به افراد است. در ابتدای ابتکار به تیم خود بگویید که اگر به KPI های خود دست پیدا کنند، همگی یک پاداش دریافت خواهند کرد. این کار همکاری تیمی را تشویق می کند و آنها را وادار می کند تا برای رسیدن به اهداف خود با هم همکاری کنند.

3. جذاب نکردن راه حل

برای اینکه تیم خود را در مورد گیمیفیکیشن هیجان زده کنید، باید آن را از نظر بصری جذاب کنید. این می تواند از طریق تابلوی امتیازات، داشبورد، یا مکانیزم بصری دیگر برای نمایش نتایج هر طور که اتفاق می افتد باشد. شفاف سازی و باز بودن عملکرد به این روش باعث می شود تیم به راحتی درک کند که چگونه فورا عملکرد خود را انجام می دهد، که آنها را هیجان زده و درگیر می کند.

4. بیش از حد پیچیده بودن

هنگامی که برای اولین بار در دنیای گیمیفیکیشن کاوش می کنید، ایجاد یک راه حل استادانه متشکل از سطوح، نشان ها و ابعاد مختلف می تواند وسوسه انگیز باشد. برای اینکه علاقه کارکنان خود را حفظ کنید و زندگی خود را آسان تر کنید، ما قویاً پیشنهاد می کنیم در برابر این وسوسه مقاومت کنید! گیمیفیکیشن برای اینکه کار کند نیازی به پیچیده بودن ندارد، در واقع کارشناسان گیمیفیکیشن از سادگی گیمیفیکیشن حمایت کرده اند.  10mis 4

5. ارائه پاداش های بی اثر

برای اینکه گیمیفیکیشن کار کند، فرآیند پاداش شما باید موثر باشد، زیرا این همان چیزی است که کارمندان شما را درگیر و با انگیزه نگه می دارد. از کارکنان خود بپرسید که دوست دارند چه نوع پاداش هایی داشته باشند. ممکن است فکر کنید همه آنها خواهان افزایش حقوق هستند، اما برخی از پاسخ های آنها ممکن است شما را شگفت زده کند. بهتر است قبل از اجرای ساختار پاداش، نظر آنها را جلب کنید، نه اینکه بعداً متوجه شوید که پاداش های شما هیجان انگیز نیست و آنها را الهام بخش می کند.

6. درس نگرفتن از شرکت های دیگر...هر تجربه ای ارزشمند نیست!

انجام برخی تحقیقات در مورد برنامه های گیمیفیکیشن شرکت های دیگر ارزشمند است، به خصوص اگر مطمئن نیستید که چگونه شروع به اجرای گیمیفیکیشن در شرکت خود کنید. شرکتی با اندازه یا صنعت مشابهی که از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنید پیدا کنید و در مورد نوع پاداش‌هایی که دارند، و به چه رفتاری پاداش می‌دهند، یادداشت‌برداری کنید. از اشتباهات شرکت های دیگر درس بگیرید تا خودتان قربانی این اشتباهات نشوید.

7. عدم افزایش پاداش نسبت به دستاورد

به رسمیت شناخته شدن سخت کوشی آنها یکی از دلایل کلیدی است که باعث می شود کارمندان مشتاق به ابتکار گیمیفیکیشن شوند. با این حال، اگر پاداش کارکنان نسبت به دستاوردشان افزایش یابد، قدردانی خواهند کرد. اگر فروشنده شما معامله بزرگی را ببندد، باید پاداش بزرگتری دریافت کند. در غیر این صورت، تیم فروش شما شروع به یادگیری خواهد کرد که می‌توانند با انجام حداقل‌ها، پاداش‌های مشابهی را کسب کنند، چیزی که گیمیفیکیشن نباید تشویق شود.

 10mis 2

8. پاداش دادن بیش از حد

جدا از اینکه به کارمندان خود به اندازه کافی پاداش نمی دهید، پاداش بیش از حد به کارمندانتان نیز خطراتی دارد. اگر ساختار پاداش شما ناپایدار شود و به طور ناگهانی تعداد پاداش هایی را که می دهید کاهش دهید، این به اعتماد و روحیه تیم شما آسیب جدی وارد می کند. بهتر است از کارهای کوچک شروع کنید و مشخص کنید که چه چیزی برای تیم و شرکت شما مفید است نه اینکه خیلی زود و زود پاداش دهید. کارمندان ترجیح می‌دهند با گذشت زمان، تعداد پاداش‌ها بیشتر شود تا برعکس. پاداش دادن اغلب هیجان پاداش را از بین می برد زیرا تازگی به سرعت از بین می رود.

9. پاداش تصادفی و هیجان انگیز نسازید.

کارشناسان گیمیفیکیشن از این هستند که فرآیند پاداش شما تصادفی و هیجان انگیز باشد. این می‌تواند با چرخاندن یک «چرخ ثروت» هر بار که یک جایزه تعیین می‌شود، با جوایز دریافتی از یک بطری شراب گرفته تا چیزهای عجیب‌تر (البته این بستگی به میزان بودجه شرکت شما دارد). این تصادفی بودن فرآیند پاداش را هیجان انگیز و غیرمنتظره نگه می دارد. اگر کارمندان شما بدانند که قرار است هر بار یک جایزه را دریافت کنند، ممکن است خسته شوند و تازگی ابتکار بازی سازی به سرعت از بین می رود.
 10mis 5

10. عدم همسویی گیمیفیکیشن با استراتژی شرکت

در حالی که ما به مزایای گیمیفیکیشن اعتقاد جدی داریم، مهم است که از آن در کنار یک استراتژی، هدف یا کمپین از قبل موجود در تیم یا شرکت شما استفاده شود. در غیر این صورت خطر ایجاد مسابقات گیمیفیکیشنی را دارید که با اهداف واقعی شرکت یا استراتژی گسترده تر همخوانی ندارد. این به نوبه خود می تواند منجر به سردرگمی در بین کارکنان شود، انگیزه را کاهش دهد و نتیجه معکوس آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود را به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید هدف بخش شما بهبود رضایت مشتری است. بنابراین منطقی است که یک مسابقه گیمیفیکیشن را راه اندازی کنیم که معیاری خاص را هدف قرار دهد، مانند "دستیابی به امتیاز CSAT 95% در 30 روز آینده" به جای گفتن "میانگین شماره گیری در روز".

 

تیم مشاور گیمیفیکیشن در فروش

بهترین تیم مشاور گیمیفیکیشن در فروش hibrand.ir می باشد. این تیم مشاور گیمیفیکیشن در فروش را به شکل علمی از سال 1394 شروع کرد و دارای سوابق علمی و اجرائی در حوزه گیمیفیکیشن می باشد. همچنین این تیم اولین هسته کمیته علمی گیمیفیکیشن در ایران است و اولین کنفرانس علمی گیمیفیکیشن در ایران را برگزار کرده است.

برای دریافت مشاوره با این تیم کافی است با شماره 09120602447 تماس بگیرید و با درخواست مشاوره از طریق سایت بدهید.

نوشتن دیدگاه

ارسال