گیمیفیکیشن در آموزش و پژوهش

تعریف گیمیفیکیشن

به زبان ساده، تعریف گیمیفیکیشن استفاده از عناصر طراحی بازی و اصول بازی در زمینه های غیر بازی است. به عنوان مثال، اصول و مضامین درون بازی مانند به دست آوردن "امتیاز" مجازی یا ارز دیگر و تکمیل مجموعه ای از کارها یا فعالیت ها برای پیشرفت در سطح بعدی، ممکن است در زمینه هایی غیر از بازی برای سرگرمی و تحریک زبان آموز استفاده شود.

جدیدترین تعریف گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن همچنین می تواند به عنوان مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندها برای حل مشکلات با استفاده از ویژگی های عناصر بازی تعریف شود. در حالی که عناصر معمولی بازی به هیچ وجه جدید نیستند، اما در زمینه های غیر بازی مانند وب سایت ها، بازاریابی دیجیتال، برنامه های سازمانی و حتی لیست کارهای مجازی و ابزارهای بهره وری به طور فزآینده ای رایج شده اند. با این حال ، یک حوزه عظیم که گیمیفیکیشن در آن بسیار شیوع دارد ، در آموزش است.

بازی وار سازی در آموزش

به دلایل مختلف، گیمیفیکیشن به طور فزآینده ای در محیط های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خلاصه، گیمیفیکیشن "کارهای سخت را سرگرم کننده تر می کند"، به انگیزه دانشجویان کمک می کند و آنها را بیشتر درگیر موضوع می کند.

143

نظریه انتخاب در آموزش

نظریه گیمیفیکیشن در آموزش و پرورش این است که فراگیران وقتی سرگرم می شوند نیز بهتر یاد می گیرند. نه تنها این - آنها همچنین بهترین هدف را انتخاب می کنند که این اهداف  بهترین دستاوردها را برای آنها داشته باشند، البته به روشی که زبان آموز هنوز آن را سرگرم کننده می داند.

به دلیل ویژگی های اعتیاد آور بازی های ویدئویی که کودکان (و بزرگسالان) را فریب می دهد و آنها را مجذوب خود می کند، طبیعی است که وقتی این عناصر مبتنی بر بازی روی مواد یادگیری اعمال می شوند، نتایج مشابهی را درگیر خواهیم کرد.

گیمیفیکیشن در یادگیری

گیمیفیکیشن در یادگیری شامل استفاده از عناصر مبتنی بر بازی مانند امتیازبندی، رقابت همسالان، کار گروهی، جداول نمره برای ایجاد تعامل ، کمک به دانش آموزان در جذب اطلاعات جدید و آزمایش دانش خود است. این می تواند برای موضوعات مدرسه محور اعمال شود، اما همچنین به طور گسترده ای در برنامه ها و دوره های خودآموز استفاده می شود، نشان می دهد که اثرات گیمیفیکیشن در بزرگسالی متوقف نمی شوند.

144

گیمیفیکیشن و فناوری

فناوری در بسیاری از زندگی روزمره ما نفوذ کرده است - تغییر در نحوه زندگی، خرید، کار، بازی، غذا خوردن، ملاقات با مردم و معاشرت با دیگران. سیاست گذاران شروع به کشف مزایای بالقوه استفاده از فناوری برای ساده سازی بار کاری معلمان به طور جدی می کنند. همچنین مدتی است که می دانیم مصرف چیزی که بسیاری از کودکان دوست دارند - بازی - و استفاده از برخی از ویژگی ها برای پشتیبانی از یادگیری مزایای زیادی دارد.

نمونه های گیمیفیکیشن

معلمان و والدین می توانند گیمیفیکیشن را به طرق مختلف در زمینه های موضوعی بی شماری پیاده سازی کنند. اگرچه بسیاری از مدارس در حال حاضر از طریق رایانه و رایانه لوحی از برنامه ها و بازی های آموزشی استفاده می کنند، اما همه اینها نباید مربوط به فناوری باشد.

تفاوت گیمیفیکیشن با یادگیری مبتنی بر بازی

برخلاف یادگیری مبتنی بر بازی، که شامل ساختن بازیهای شخصی یا بازیهای ویدئویی ساخت تجاری توسط دانش آموزان می شود، گیمیفیکیشن به سادگی با آوردن عناصر مبتنی بر بازی باعث محبوبیت این سیستم عامل ها و ادغام آنها در سایر فعالیت های داخل کلاس (خانه) می شود.

عناصر گیمیفیکیشن در آموزش

برخی از نمونه های عناصر بازی که می توانند برای تعامل و ایجاد انگیزه در زبان آموزان استفاده شوند عبارتند از:

  • روایت و داستان
  • بازخورد فوری
  • سرگرم کننده بودن
  • "یادگیری با چالش
  • تسلط (به عنوان مثال ، به صورت تسطیح)
  • شاخص های پیشرفت (به عنوان مثال ، از طریق نقاط / نشان ها / تابلوهای امتیازات ، که PBL نیز نامیده می شوند)
  • ارتباط اجتماعی
  • کنترل پخش کننده
  • كلاسي كه حاوي برخي از عناصر يا تمام اين عناصر باشد را مي توان يك كلاس "بازی وار شده" دانست.

145

طراحی گیمیفیکیشن

بهترین ترکیب در طراحی گیمیفیکیشن مواردی است که تعامل پایدار ایجاد می کند، نیازهای منحصر به فرد فراگیران را در نظر می گیرد و کارهایی بیش از استفاده از امتیاز و سطح برای ایجاد انگیزه در بازیکنان است. موثرترین سیستم های بازی سازی از عناصر دیگری مانند روایت و ارتباط با بازیکنان / زبان آموزان دیگر استفاده می کنند تا واقعاً مورد توجه زبان آموز قرار بگیرند.

طراحی گیمیفیکیشن آموزشی

1. دادن امتیازاتی برای رسیدن به اهداف دانشگاهی

به دانشجویان القا کنید تا مجموعه سوالات ساده را کاملاً با دید جدیدی مشاهده کنند. پاسخ های صحیح یا ساختارمند بر روی سیستم امتیازات عمل می کنند، دانش آموزان از طریق صفوف بالا می روند.

آیا لازم است دانش آموزان جزئیات متن و شواهد را برای نتیجه گیری در بحث های کلاس ذکر کنند؟ پاسخ های بدون مدرک می توانند 1 امتیاز ، یک پاسخ صحیح با 1 مدرک به ارزش 2 امتیاز ، و یک پاسخ صحیح + 2 قطعه شواهد = 3 امتیاز داشته باشند.

2. دادن امتیاز برای ملاقات با اهداف فرآیندی / غیر آکادمیک

سیستم های امتیاز می توانند برای کارهای غیرآکادمیک نیز به خوبی کار کنند، مانند مرتب کردن کلاس، پوشیدن کت و کلاه، صف آرایی به ترتیب ثبت نام یا در خانه های صحیح خود و غیره.

به عنوان مثال. آیا باید زمان بررسی تکالیف را کوتاه کنید؟ اکنون کلیه دانش آموزانی که تکالیف خود را آماده بررسی کرده اند قبل از اینکه توسط معلم درخواست شوند، 2 امتیاز دریافت می کنند.

3. ایجاد موانع قابل پخش

به عنوان مثال، یکی از اصول اصلی بازی سازی استفاده از مکانیک تشویق از طریق ارائه موانع بازی-چالش ها است. موانع بازی می تواند آکادمیک یا رفتاری، اجتماعی یا خصوصی، خلاقانه یا تدارکاتی باشد.

4. ایجاد رقابت در داخل کلاس

رقابت با همکلاسی ها، کلاس های دیگر یا حتی معلم یک عنصر مبتنی بر بازی مطمئن است که موثر است.

به عنوان مثال: دانش آموزان باید از قانونی استفاده کنند که معلم تعیین می کند و هر زمان دانش آموز از این قانون پیروی می کند، کلاس یک امتیاز می گیرد. هر زمان دانش آموز از قاعده ای پیروی نمی کند، معلم امتیاز می گیرد. این امر به ویژه برای معرفی رویه ها و انتظارات رفتاری جدید بسیار مناسب است. اگر کلاس برنده شود، معلم می تواند از پاداش پایدار، مانند یک مهمانی رقص 1 دقیقه ای ، زمان استراحت طولانی مدت یا کارهای مشق شب کمتر استفاده کند.

5. مقایسه و تأمل در عملکرد شخصی شده

برخی از بازی های ویدئویی تجزیه شخصی شده عملکرد بازیکن را در پایان هر سطح ارائه می دهند - جزئیات داده های عظیم مانند دستاوردها، امتیازات، نقاط قوت، ضعف ها و روش های تأمل در عملکرد آنها و مقایسه آنها با دیگران.

به عنوان مثال، یک بازی ممکن است آماری از اهداف و چگونگی تحقق اهداف ارائه دهد، "یک نشان" را بر اساس آن سبک خاص "خاص" تعیین کنید، سپس تمام جزئیات مربوط به آن عملکرد را ردیابی کنید مانند تعداد کل جهش، تعداد دشمنان هشدار داده شده، تعداد از راه های مختلف یک مشکل خاص حل شده است، و غیره

معلمان می توانند کار مشابهی انجام دهند - در حالی که دانش آموزان در حال بالارفتن از سطح بالا، جمع آوری امتیاز و رقابت با یکدیگر هستند، آنها می توانند با جمع آوری داده ها، ردیابی پیشرفت و قوانین خیاطی، جوایز و تلاش ها برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان. اگر انجام این کار به صورت دستی بیش از حد به نظر می رسد، به ابزارهای داده در برنامه LMS یا برنامه های یادگیری ممکن است از قبل استفاده کنید، نگاه کنید.

6. استفاده از سطح، CHECPOINTS و سایر روشهای "پیشرفت"

علاوه بر نکات ردیابی، معلمان می توانند از "ایست بازرسی"، "سطح" یا سایر نمادهای پیشرفت برای ایجاد تمرکز به زبان آموزان (و داشتن حقوق رجزخوانی متناسب هنگام دستیابی به آن)، استفاده کنند.

به عنوان مثال: امتیازات را در چندین کلاس ردیابی کنید، سپس وقتی دانش آموزان به یک نقطه عطف مهم مانند 100 امتیاز رسیدند، به آنها اجازه دهید "سطح خود را بالا ببرند". همانطور که پیشرفت می کنند، پاداش های مهم و ماندگاری مانند خواندن اضافی یا زمان بازی به شما می دهند. جلسه ای روی رایانه یا شانس حضور در کلاس برای روز.

7. دادن امتیازهای یادگیری به جای امتیازات یا درجه ها.

گاهی اوقات چیزی ملموس و نمادین می تواند معنایی بیش از دریافت امتیاز داشته باشد. هنگامی که دانش آموزان به ایستگاه های بازرسی یا "سطح" خاصی می رسند، ممکن است بخواهید نشانه موفقیت خود را مانند یادگیری نشان یا برچسب به آنها ارائه دهید.

8. كمك به دانشجويان نظرات خاصي در يادگيري را به دست مي آورند

این عنصر نقش آفرینی فانتزی قرعه کشی بزرگی از بازی های ویدیویی است. به دانش آموزان فرصت دهید تا نقش های مختلفی را به عنوان فراگیرانی مانند قاضی، طراح، پدر، پزشک و غیره به عهده بگیرند و ببینند که چگونه با استفاده از تخیلات خود را به مناسبت می رسانند.

146

مزایای گیمیفیکیشن در آموزش

استفاده از گیمیفیکیشن در کلاس دارای مزایای اثبات شده بسیاری است ، مانند:

  • دانش آموزان احساس می کنند بر یادگیری خود مالک هستند
  • فضای آرام تری در رابطه با شکست ، زیرا زبان آموزان می توانند به سادگی دوباره تلاش کنند
  • سرگرمی بیشتر در کلاس
  • یادگیری از طریق شاخص های پیشرفت قابل مشاهده می شود
  • دانش آموزان ممکن است انگیزه ذاتی را برای یادگیری کشف کنند
  • دانش آموزان می توانند هویت های مختلف را از طریق آواتارها یا شخصیت های مختلف کشف کنند
  • دانش آموزان معمولاً در محیط های بازی راحت ترند ، بنابراین پیش قدم تر و در معرض اشتباه هستند
  • سطح تعامل و تمرکز بالاتر در بین دانشجویان
  • فرصتی برای تفکر خارج از چارچوب.

آیا گیمیفیکیشن در آموزش مفید است؟

نشان داده شده است که گیمیفیکیشن چه در محیط های آموزشی، آموزش الکترونیکی و حتی برای شرکت های شرکتی که از آن برای آموزش کارمندان استفاده می کنند، بسیار موثر است.

چرا گیمیفیکیشن در آموزش مفید است؟

  • بازی ها نیازهای اساسی (استقلال، ارزش، شایستگی و غیره) را برطرف می کنند
  • بازی ها می توانند اجتماعی باشند (به عنوان مثال بازی ها ممکن است دارای تابلوی امتیازات باشند یا مکانهایی که امتیازات عالی در آنها نمایش داده می شود تا بازیکنان در صورت عملکرد خوب احساس اعتبار کنند. بازیکنان ممکن است دوستان خود را به چالش بکشند یا دیگران را به بازی دعوت کنند)
  • بازی ها مشارکت مداوم را تشویق می کنند (گیمیفیکیشن با تشویق کاربران برای ادامه بازی و کسب امتیازات بیشتر ، جوایز یا به سادگی کشف اطلاعات بیشتر) به حفظ آنها کمک می کند.
  • این به بازیکنان (فراگیران) امکان کنترل می دهد (آنها احساس می کنند مسئولیت سفر یادگیری خود را بر عهده دارند ، از نقطه A به نقطه B می روند).

مشاور گیمیفیکیشن در آموزش

دکتر محسن سیفی

دفتر آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir خدمات ویژه ای را به کسب و کار های کوچک و بزرگ در زمینه مشاور گیمیفیکیشن در آموزش ارائه می دهد تا عملکرد منابع انسانی آنها را به حداکثر برساند. یکی از موفق ترین خدمات مشاور گیمیفیکیشن در شهر اصفهان ، طراحی رویداد های آموزشی بازی وار شده از مرحله ایده تا رویداد نهایی است. آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir یکی از موفق ترین گروه های مشاور گیمیفیکیشن در شهر اصفهان است که با صنایع و سازمان های متعددی همکاری داشته است.

بهترین تیم مشاوره گیمیفیکیشن

برای استفاده از مشاور گیمیفیکیشن کافی است تا با یکی از کارکنان واحد خدمات مشتریان ما تماس بگیرید و مشکلات خود را بیان کنید یا برای استفاده از خدمات مشاور گیمیفیکیشن در اصفهان کافی است از طریق یکی از کانال های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید:

وب سایت www.hibrand.ir

شماره تلفن: 09120602447

کد ussd:

*6655*1003982#

مشاور گیمیفیکیشن چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

ما به عنوان ارائه دهنده خدمات مشاور گیمیفیکیشن برای شما به عنوان یک تیم متخصص عمل می کنیم و یک سرویس کامل و پکیج کامل از خدمات گیمیفیکیشن ارائه می دهیم. این خدمات شامل:

  • طراحی اپلیکیشن آموزشی
  • طراحی برنامه سفر کارکنان
  • طراحی سناریو بازی
  • طراحی طرح آموزشی بازی وار شده
  • اجرای آموزش مبتنی بر گیمیفیکیشن
  • مدیریت استعداد بر مبنای گیمیفیکیشن
  • سنجش و اثر بخشی دوره آموزشی برگزار شده

مشاوره گیمیفیکیشن در بازاریابی

ما به عنوان ارائه دهنده خدمات مشاور گیمیفیکیشن در بازاریابی برای شما به عنوان یک تیم متخصص عمل می کنیم و یک سرویس کامل و پکیج کامل از خدمات گیمیفیکیشن در شهر اصفهان ارائه می دهیم. این خدمات شامل:

  • طراحی وب سایت بازی وار شده
  • طراحی اپلیکیشن بر مبنای متد گیمیفیکیشن
  • طراحی برنامه سفر مشتری
  • طراحی سیستم فروش بازی وار شده
  • طراحی کمپین بازی وار شده
  • سناریو نویسی بازی
  • برند سازی با گیمیفیکیشن

نوشتن دیدگاه

ارسال