گیمیفیکیشن یا بازی پردازی چیست؟

گیمیفیکیشن یا بازی پردازی چیست؟

گیمیفیکیشن یا بازی پردازی یکی از جدید ترین حوزه های مطرح شده در حوزه مدیریت، آموزش و بازاریابی است.

گیمیفیکیشن یا بازی پردازی در کتاب ها و مقالات علمی به عنوان یک فرآیند متعامل تعریف شده که هدف آن بازی و سرگرمی نیست. هدف اصلی گیمیفیکیشن یا بازی پردازی استفاده از چهارچوب بازی در ایجاد مشارکت در کاربران می باشد.

گیمیفیکیشن1

آیا گیمیفیکیشن یا بازی پردازی(Gamification) فقط ساخت بازی در برنامه های تجاری است؟

نه واقعا! این در مورد ایجاد احساسات مرتبط با یک بازی در شرایط دنیای واقعی است. گیمیفیکیشن (بازی پردازی) مفهوم کاربرد عناصر و تکنیک های شبیه بازی برای مشکلات تجاری دنیای واقعی است. موارد اثبات شده ای از سازمانهای بزرگ وجود داشته است که برای افزایش عملکرد تجاری از گیمیفیکیشن استفاده کرده اند. گیمیفیکیشن ، به طور معمول ، توسط یک سازمان هم در داخل و هم در خارج قابل استفاده است. پیاده سازی های داخلی در درجه اول کارمندان را هدف قرار می دهند ، مسیر یادگیری ، افزایش بهره وری ، تغییرات رفتار و ایده پردازی را هموار می کنند. پیاده سازی های خارجی به سازمان ها کمک می کند تا در زمینه های فروش ، بازاریابی و مشارکت مشتری عملکرد بهتری داشته باشند و بدین ترتیب بر کسب و کار آنها تأثیر مثبت بگذارند.

چگونه چارچوب گیمیفیکیشن طراحی کنم؟

از نظر ما گیمیفیکیشن ایجاد وابستگی عاطفی برای شرکت کنندگان در فرآیندهای تجاری را امکان پذیر می کند. دلبستگی عاطفی با ایجاد حس رقابت ، موفقیت و عنصری از سرگرمی حاصل می شود. بنابراین ، چارچوب گیمیفیکیشن حول احساسات متمرکز است ، و علاوه بر این شامل اهدافی است که باید محقق شوند ، ذینفعانی که باید هدف قرار بگیرند ، فرآیندهای کسب و کار تحت تأثیر قرار گیرند ، پاداش ها باید ساختار یافته و نتیجه کسب و کار حاصل شود.

گیمیفیکیشن2

مهمترین اصول طراحی گیمیفیکیشن

از آنجا که احساسات در مرکز این چارچوب هستند ، درک احساسات رایج مورد استفاده در گیمیفیکیشن مهم است:

  • دستاورد
  • پیشرفت
  • مقایسه / رقابت
  • شبیه سازی در زندگی واقعی
  • شناخت اجتماعی

اهداف طراحی گیمیفیکیشن

اهداف معرفی یک بازی می تواند ایجاد آگاهی ، ارتقا ، انطباق ، ترویج یادآوری نام تجاری ، افزایش فروش ، ساده سازی فرآیندهای پیچیده و ترویج مدل های نوآورانه تجاری باشد.

بلوک های احساسی را می توان به عنوان یک بازی با زمینه های تجاری پشتیبانی شده توسط ساختارهای پاداش طراحی کرد. عناصری مانند امتیاز ها ، نشان ها و باز کردن قفل سطح ، احساس موفقیت یا دستیابی را فراهم می کنند. تنظیم اهداف ، سطوح و پیگیری کامل بودن ، حس پیشرفت بازیکن را فراهم می کند. تابلوهای امتیازات مقایسه با بازیکنان دیگر را که احساس رقابت می کنند ، تسهیل می کنند. تبدیل یک وضعیت در دنیای واقعی ، به ویژه یک موقعیت کمتر عملی به یک شبیه سازی ، یک تجربه هیجان انگیز و سرگرم کننده برای شرکت کنندگان ایجاد می کند.

گیمیفیکیشن3

بهترین مثال های گیمیفیکیشن

  • بسیاری از ما با کامل بودن نمایه ای که LinkedIn مدتی قبل داشت آشنا هستیم. این نمونه ای از ایجاد حس پیشرفت است که در ایجاد انگیزه در کاربران برای تکمیل نمایه تأثیر دارد.
  • نمونه های معروف تر مقایسه محصول های کوجود در سامانه های آمازون ، Netflix و eBay است. آنها مقایسه های ویژه "افرادی مانند شما" را ایجاد کردند.
  • Fitbit موفقیت در برابر رقابت را برای اولین بار معرفی کرد و در این مورد رقابت در برابر دوستان و بستگان را به ما معرفی کرد.
  • شرکت های مدیریت پرتفوی مالی با امکان دسترسی به اوراق بهادار مجازی ، تجربه دنیای واقعی را شبیه سازی می کنند.
  • بسیاری از بازی ها، تابلوهای امتیازات و شانس را منتشر می کنند ، بنابراین شناخت اجتماعی در بین همسالان فراهم می شود.

مخاطبین اصلی گیمیفیکیشن

ذینفعان معمولی این تمرین بازی پردازی مشتریان ، کارمندان و تیم های فروش خواهند بود. برخی از سناریوهای تجاری محبوب عبارتند از: جلب مشتری ، آموزش مشتری ، همکاری کارمندان ، اهداف فروش و بازاریابی. برخی از عوامل اصلی حاکم که برای تصویب گیمیفیکیشن باید در نظر گرفته شوند ، تعریف روشنی از معماری KRA های تجاری است ، بستری که امکان انعطاف پذیری در طراحی ، بومی سازی و امنیت و در نظر گرفتن پیامدهای قانونی و نظارتی را فراهم می کند.

بهترین مدرس گیمیفیکیشن

یکی از بهترین مدرسان گیمیفیکیشن ایران دکتر محسن سیفی می باشد. ایشان در اصفهان فعالیت می کنند و زمینه تخصصی ایشان از ابتدا فروش و گیمیفیکیشن بوده است. دکتر محسن سیفی پس از اتمام دوره متوسطه در دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک وارد دانشگاه اصفهان شد و تحت تعلیم اساتید بزرگ فروش و گیمیفیکیشن ایران قرار گرفت.

ایشان هر سه مقطع دانشگاهی خود را تا دکترا در رشته گیمیفیکیشن ادامه داد و یکی از متخصصان این رشته در ایران به حساب می آیند. از جمله مهمترین اساتید دکتر محسن سیفی در دانشگاه اصفهان می توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • دکتر مهدی جمشیدیان ( پدر مدیریت تحول ایران تنها ایرانی شگرد فیلیپ کاتلر پدر گیمیفیکیشن نوین)
  • پرفسور علی صنایعی (پدر علم تجارت الکترونیک ایران و پایه گذار گیمیفیکیشن آنلاین)
  • پرفسور آرش شاهین (برترین پژوهشگر حوزه مدیریت و استاد برتر حوزه مدیریت کیفیت)
  • پرفسور بهرام رنجبریان (بنیان گذار گیمیفیکیشن توریست و استاد برجسته گیمیفیکیشن)
  • دکتر محسن علامه (استاد برجسته حوزه منابع انسانی کشور)

 بعضی از عملکرد ها و افتخارات دکتر محسن سیفی:

  • بنیان گذار گیمیفیکیشن غیر انتفاعی ایران
  • رئیس کمیته گیمیفیکیشن ایران
  • نویسنده اولین کتاب تالیف شده در زمینه مدیریت تجربه مشتری آنلاین
  • مولف و مترجم بیش از 8 کتاب در حوزه گیمیفیکیشن
  • مشاور گیمیفیکیشن بیش از 40 مجموعه کوچک و بزرگ صنعتی و خدماتی
  • نویسنده بیش از 30 مقاله علمی در حوزه گیمیفیکیشن
  • تصدی مشاغل مدیریتی و سابقه مفید در زمینه گیمیفیکیشن و گیمیفیکیشن
  • مدرس دانشگاه و موسسات معتبر مدیریتی از 1394 تا کنون

مدرس گیمیفیکیشن اصفهان

یکی از بهترین مدرسان گیمیفیکیشن ایران دکتر محسن سیفی می باشد. ایشان در اصفهان فعالیت می کنند و زمینه تخصصی ایشان از ابتدا فروش و گیمیفیکیشن بوده است. دکتر محسن سیفی پس از اتمام دوره متوسطه در دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک وارد دانشگاه اصفهان شد و تحت تعلیم اساتید بزرگ فروش و گیمیفیکیشن ایران قرار گرفت.

معرفی کتاب های دکتر محسن سیفی در حوزه گیمیفیکیشن

  • بازی پردازی آنلاین

انتشارات: بازاریابی تهران

گیمیفیکیشن4

  • بازاریابی بازی محور

انتشارات: گسترش علوم پایه

گیمیفیکیشن5

  • شیوه تفکر گیمیفیکیشن

انتشارات: گسترش علوم پایه

گیمیفیکیشن6

مشاور گیمیفیکیشن در ایران

دکتر محسن سیفی

یکی از بهترین مشاوران گیمیفیکیشن و بازاریابی ایران دکتر محسن سیفی می باشد. ایشان در اصفهان فعالیت می کنند و زمینه تخصصی ایشان از ابتدا فروش و بازاریابی بوده است. دکتر محسن سیفی پس از اتمام دوره متوسطه در دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک وارد دانشگاه اصفهان شد و تحت تعلیم اساتید بزرگ فروش و بازاریابی ایران قرار گرفت.

گیمیفیکیشن7

ایشان هر سه مقطع دانشگاهی خود را تا دکترا در رشته بازاریابی ادامه داد و یکی از متخصصان این رشته در ایران به حساب می آیند. از جمله مهمترین اساتید دکتر محسن سیفی در دانشگاه اصفهان می توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • دکتر مهمدی جمشیدیان ( پدر مدیریت تحول ایران تنها ایرانی شگرد فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی نوین)
  • پرفسور علی صنایعی (پدر علم تجارت الکترونیک ایران و پایه گذار بازاریابی آنلاین)
  • پرفسور آرش شاهین (برترین پژوهشگر حوزه مدیریت و استاد برتر حوزه مدیریت کیفیت)
  • پرفسور بهرام رنجبریان (بنیان گذار بازاریابی توریست و استاد برجسته بازاریابی)
  • دکتر محسن علامه (استاد برجسته حوزه منابع انسانی کشور)

شروع مشاوره گیمیفیکیشن

دکتر محسن سیفی از سال 1394 بر روی حوزه گیمیفیکیشن متمرکز شدند و پس از مطالعات عمیق در این حوزه سه کتاب را تالیف، ترجمه و روانه بازار کردند:

  • بازی پردازی آنلاین – انتشارات بازاریابی
  • بازاریابی بازی محور – انتشارات گسترش علوم پایه
  • شیوه تفکر گیمیفیکیشن – انتشارات گسترش علوم پایه

 بعضی از عملکرد ها و افتخارات دکتر محسن سیفی:

  • بنیان گذار بازاریابی غیر انتفاعی ایران
  • رئیس کمیته بازی پردازی(گیمیفیکیشن) ایران – زیر مجموعه انجمن بازاریابی ایران
  • نویسنده اولین کتاب تالیف شده در زمینه مدیریت تجربه مشتری آنلاین(انتشارات گسترش علوم پایه)
  • مولف و مترجم بیش از 8 کتاب در حوزه بازاریابی
  • مشاور بازاریابی بیش از 40 مجموعه کوچک و بزرگ صنعتی و خدماتی
  • نویسنده بیش از 30 مقاله علمی در حوزه بازاریابی
  • تصدی مشاغل مدیریتی و سابقه مفید در زمینه بازاریابی و برند سازی

بهترین تیم مشاوره گیمیفیکیشن

برای استفاده از مشاور گیمیفیکیشن کافی است تا با یکی از کارکنان واحد خدمات مشتریان ما تماس بگیرید و مشکلات خود را بیان کنید یا برای استفاده از خدمات مشاور گیمیفیکیشن در اصفهان کافی است از طریق یکی از کانال های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید:

وب سایت www.hibrand.ir

شماره تلفن:  09120602447

کد ussd:

 #6096900*6655*

مشاور گیمیفیکیشن چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

یک مشاور گیمیفیکیشن باید مهارت ها و قابلیت های زیر را داشته باشد:

  • آشنایی علمی با بازاریابی و استراتژی بازار
  • آشنایی با علوم رفتار مصرف کننده و تحلیل رفتار
  • آشنایی با ابعاد علم گیمیفیکیشن
  • آشنایی با طراحی بازی و سناریو نویسی
  • آشنایی با علم اقتصاد رفتاری
  • دارای تجربه موثر در زمینه مشاوره بازاریابی و کسب و کار

مشاوره گیمیفیکیشن در بازاریابی

ما به عنوان ارائه دهنده خدمات مشاور گیمیفیکیشن در بازاریابی برای شما به عنوان یک تیم متخصص عمل می کنیم و یک سرویس کامل و پکیج کامل از خدمات گیمیفیکیشن در شهر اصفهان ارائه می دهیم. این خدمات شامل:

  • طراحی وب سایت بازی وار شده
  • طراحی اپلیکیشن بر مبنای متد گیمیفیکیشن
  • طراحی برنامه سفر مشتری
  • طراحی سیستم فروش بازی وار شده
  • طراحی کمپین بازی وار شده
  • سناریو نویسی بازی
  • برند سازی با گیمیفیکیشن

مشاوره گیمیفیکیشن در آموزش

دفتر آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir  خدمات ویژه ای را به کسب و کار های کوچک و بزرگ در زمینه مشاور گیمیفیکیشن در آموزش ارائه می دهد تا عملکرد منابع انسانی آنها را به حداکثر برساند. یکی از موفق ترین خدمات مشاور گیمیفیکیشن ، طراحی رویداد های آموزشی بازی وار شده از مرحله ایده تا رویداد نهایی است.  آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir  یکی از موفق ترین گروه های مشاور گیمیفیکیشن است که با صنایع و سازمان های متعددی همکاری داشته است.

  • طراحی اپلیکیشن آموزشی
  • طراحی برنامه سفر کارکنان
  • طراحی سناریو بازی
  • طراحی طرح آموزشی بازی وار شده
  • اجرای آموزش مبتنی بر گیمیفیکیشن
  • مدیریت استعداد بر مبنای گیمیفیکیشن
  • سنجش و اثر بخشی دوره آموزشی برگزار شده

مشاوره گیمیفیکیشن اصفهان

دفتر آژانس بازاریابی و تبلیغاتhibrand.ir  خدمات ویژه ای را به کسب و کار های کوچک و بزرگ در زمینه مشاور گیمیفیکیشن ارائه می دهد تا عملکرد سازمانی آنها را به حداکثر برساند. آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir یکی از موفق ترین تیم های مشاور گیمیفیکیشن در شهر اصفهان است که تجربه  طراحی رویداد های بازی وار شده فروش، بازاریابی، آموزشی و اپلیکیشن ها را  از مرحله ایده تا محصول نهایی دارد.  آژانس بازاریابی و تبلیغات hibrand.ir  یکی از موفق ترین گروه های مشاور گیمیفیکیشن در شهر اصفهان است که با صنایع و سازمان های متعددی همکاری داشته است.

نوشتن دیدگاه

ارسال