تاریخچه و اهداف برند مکان

قرن‌ها پیش کشورهایی مانند لندن، ونیز، رم و دیگر شهرهای بزرگ در سراسر دنیا در تلاش برای جذب گردشگران، کارگران ماهر، سرمایه گذاران و خریداران محصولات و خدماتشان بوده اند (مولانن و رانیستو، 2009). تحقیقات اولیه در زمینه برند مکان مربوط به موضوع تصویر مکان بود که تصویر مکان برای اولین بار در اوایل سال1970مطرح گردید (هانت، 1975).

در دهه 1990 اصطلاح برند مکان و بازاریابی مکان رواج یافت. پس از آن در سال1998، محققان به بررسی برندهای مکان پرداختند و از آن پس علاقه به برند مکان افزایش یافت (پیک، 2009). برند مکان در ابتدا با گردشگری ظهور یافت سپس با سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی، جذب استعدادها و توسعه بازار صادرات محلی گسترش یافت (فتسپرین، 2010) .

20200122 20014275

بازاریابی مکان به طور جدی در آغاز دهه 1990 در ایالات متحده آغاز شد، زمانی که مهاجران تشویق به حرکت از ساحل شرقی اروپا به سمت ساحل غربی شدند. به طوری که در استراحتگاههای ساحلی دریاچه بریتانیا و فرانسه جهت جذب گردشگران به شدت تبلیغ شد. در طول قرن بیست و یکم، علاقه به ساخت برند مکان به طور قابل توجهی افزایش یافته است به گونه‌ای که شاهد توجه ویژه سازمان‌ها و کشورها به این موضوع می‌باشیم (مویلانن و راینیستو، 2008). همانگونه که امروزه  بیش از 300 شهر در جهان با جمعیت بالای یک میلیون نفر به دنبال جذب سرمایه گذاران و کارشناسان با استعداد جهت ایجاد جذابیت می‌باشند.

اهداف برندسازی مکان

اولین هدف بازاریابی مکان، تمرکز بر ترویج محل کار صنعتی با وعده محرک‌ها و انگیزه‌های مختلف توسط کارفرمایان جدید بود، به جهت وجود هزینه‌های عملیاتی پایین تر، نیروی کار ارزان تر و مزایای مالیاتی محیط جدید.

دومین و مهمترین هدف بازاریابی مکان، ایجاد محل کار برای صنعت و خدمات با استفاده از توابع رشد سودآور بود. در همان زمان، محیط‌های عملیاتی فیزیکی بهبود یافت و سرمایه گذاری‌های مختلف و یارانه‌های صادراتی مقرر شد. به بازار داخلی و تعمیر و نگهداری از منابع نیز توجه بیشتری شد.

برای آشنایی بیشتر با برند سازی مکان،کتاب دانشنامه برند را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191230 22124929

نوشتن دیدگاه

ارسال