عوامل تأثیرگذار بر برند شخصی

ساخت برند شخصی از طریق توسعه مهارت ها، تغییر رفتارها و ایجاد تمایز امکان پذیر است.

مولفه‌های اثرگذار بر برند شخصی عمدتا از سه حوزه دانش، مهارت و نگرش سرچشمه می‌گیرد که این سه به عنوان شایستگی‌ها نیز مطرح می‌باشند. از سوی دیگر، مجموعه این شایستگی‌ها ریشه در بنیان‌های فرهنگی دارند که می‌تواند تاثیرات مثبتی در ایجاد و توسعه برند شخصی داشته باشد. در زمینه فرهنگ موضوعاتی نظیر ارزش ها، باورها، الگوهای انگیزشی، سبک زندگی و تحمل ابهام مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرهنگ دربرگیرنده مفهومی اخلاقی است که برای هر گروه، مرز بین درست و غلط و یا خوب و بد را تعیین می‌کند و به طور کلی، فرهنگ بر نحوه تفکر و رفتار فرد اثر می‌گذارد. اگر بپذیریم که رفتار انسان را نمی توان از نهادها و سازمان‌ها جدا کرد، در این صورت باید پذیرفت که مولفه‌های اجتماعی نیز بر ویژگی‌های شخصی تاثیرگذارند. از سوی دیگر بدون مهارت‌های تخصصی، افراد نمی توانند برند شخصی سطح بالایی داشته باشند. به عبارت دیگر دارا بودن دانش و مهارت تخصصی در حرفه شخصی از الزامات برند شخصی است. میزان دسترسی به مهارت‌های فوق، وجه تمایز افراد را تعیین می‌کند. از سوی دیگر تقویت پیوند میان شایستگی‌ها (کسب دانش، مهارت و نگرش) و کسب توانمندی‌های سطح بالا منجر به بهبود و افزایش قدرت فردی تحت عنوان برند شخصی می‌گردد.

20200120 21011208

متغیر دانش از دو جز: دانش عمومی و دانش تخصصی، تشکیل شده است. بررسی این مولفه نشان می‌دهد که افراد صاحب برند توانایی و شایستگی در ایجاد رشد و توسعه دانش فردی، توانایی کسب مهارت فنی و تکنیکی، چشم انداز و برنامه‌ای بلندمدت را داشته و توانایی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف استراتژیک را دارا می‌باشند. متغیر نگرش از دو جز: فردی و اجتماعی تشکیل شده که در این حالت افراد صاحب برند، روحیات تواضع و فروتنی، روحیه تمرکز بر انجام کار و روحیه خیرخواهی را دارا بوده که این امر به ایجاد نگرش مثبت و شایستگی‌های فردی از برند شخصی کمک می‌کند. متغیر مهارت از دو جز: مهارت‌های سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده و توانایی استفاده از طیف متنوعی از منابع اطلاعاتی  برای برطرف کردن یک نیاز کاری، توانایی کار با اینترنت و ابزارهای رایانه ای، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از قبیل انجمن‌ها و استفاده از رسانه‌ها برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان از جمله این شایستگی‌های فردی حاصل از برند شخصی است.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم برند شخصی و عوامل تاثیر گذار بر آن کتاب دانشنامه برند را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191230 22124929

نوشتن دیدگاه

ارسال