برند بتی در کتاب معنای برند تعریفی از معماری برند ارائه میدهد.
او میگوید که معماری برند عبارتست از ساختار دهی و سازمان دهی درون سبد برند. معماری برند شیوه هایی است که در سبد برند به کار میرود تا برای هر برند و نیز برای مجموعه آنها نقش و وظیفه تعیین کند.
جدول 9-2 انواع معماری برند از دیدگاه برند بتی
مثال |
شیوه برندینگ |
نوع معماری |
ویرگین |
برندهای شرکتی |
برند شرکتی |
کارنیشن |
برندهای خانگی |
|
فورد فوکوس |
برندهای دوگانه |
برند ترکیبی |
آبزیشن بای کالوین کلین |
برندهای تضمین شده |
|
پانتن |
برندهای منفرد |
برند محصولی یا منفرد |
برند شرکتی: نام شرکت به عنوان برند مادر به کار میرود. این شیوه در جایی باید به کار رود که معنای اصلی برند شرکت مترادف یا دست کم در حال مترادف شدن با محصولات باشد.
مزایا:
- منجر به هم افزایی و استفاده از صرفه جویی به مقیاس میشود.
- این استراتژی در بازارهایی که دینامیک و پویا هستند و محصولات به سرعت از رده خارج میشوند کاربرد دارد.
- اگر یک خط محصول عوض شود یا با ردهای دیگر از محصولات جایگزین شود، برای برندهای شرکتی مشکل خاصی پیش نمی آید اما اگر برندینگ از نوع ترکیبی باشد بیشتر تلاشهای مرتبط با زیر برند و سرمایه گذاری بر روی آن تلف شده و از بین میرود.
معایب:
- اگر برند شرکتی بر روی طیف وسیعی از محصولات به کار رود، میتواند به کوچک سازی و از بین بردن معنای برند منجر شود.
برای آشنایی بیشتر با معماری برند و انواع آن،کتاب دانشنامه برند را مطالعه بفرمایید.