تعریف نقشه سفر مشتری

با توجه به این دو مثال، بهتر است دو مفهوم بالا را تعریف کنیم: نقشه سفر مشتری و نقاط تماس.

اریک فراترمن، از شرکت (eCustomer Service World)، نقشه سفر مشتری را به این شکل تعریف می­کند: «ابزاری برای به تصویر کشیدن چگونگی تعامل مشتریان با یک سازمان از طریق کانال­ ها و نقاط تماس متعدد، در هر مرحله از چرخه زندگی مشتری (یا بخشی از آن). این مفهوم، نسبت به احتیاجات کارکردی و احساسی ایجاد شناخت می­ کند. یعنی نقشه تعاملاتی که اتفاق افتاده است و احساساتی که در هر نقطه تماس ایجاده شده است را ترسیم می­کند. این بنیانی عملی برای مدیریت تغییر به وجود می­ آورد... این چرخه زندگی مشتری، معمولاً هنگامی که مشتری خواهان خرید محصول یا خدماتی خاص است شکل می­گیرد، و تا زمانی ادامه خواهد یافت که مشتری سرانجام محصول را پس بگیرد، آن را بازخرید کند، و یا مورد تجدید قرار دهد.

20200113 19014323

هدف سازمان این است که این "سفر" را به گونه ­ای مدیریت کند تا ارزش را، هم برای مشتری و هم برای سازمان، به حداکثر برساند. سازمان بهینه­ سازی کیفیت، که یک سازمان دولتی انگلیسی است و از فعالیت­ های آموزشی­ دانشکده ­های محلی پشتیبانی می­ کند، در این زمینه، تعریف دیگری ارائه کرده است: «نقشه سفر مشتری، فرآیندی است که طراحی شده، تا سازمان تأمین­ کننده را ترقیب کند در زمینه تعامل و برقراری روابط تجاری با سازمان، همانند مشتری بیاندیشد. هر نقطه تماس یا تعامل با سازمان را می­ توان به عنوان «لحظه حقیقت» نام‌گذاری کرد. این مفهوم ابتدا در کتابی به نام  لحظات حقیقت، چاپ شده در سال 1986 توسط جان کارلزون -رئیس پیشین خطوط هوایی اسکاندیناوی- مطرح شد.

برای آشنایی بیشتر با نقشه سفر مشتری و تعاریف آن،کتاب مدیریت تجربه مشتری آنلاین را مطالعه بفرمایید.

لینک خرید کتاب

20191227 14124191

نوشتن دیدگاه

ارسال